Bioart and science, a reflection from art

  • María Gabriela Punín Burneo Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador
  • Luis Roberto Maldonado Mena Fundación Museos de la Ciudad de Quito, Ecuador
  • Roberto Carlos Cuenca Jiménez Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador
Keywords: Bioart, Contemporary arts, Science, Biology, Technology

Abstract

This work is an investigation that raises a relationship between art and science, carried out with the experimentation of a living organism (Medusomyces gisevi) where, in addition, other cases of experimentation are critically shown, in relation to science with art throughout the last years. Within the research, three pH levels were established to work with the organism, from which an experimental model was designed, generating a symbiosis that could be used as a composite material, which substitutes tissues to create works of art, allowing the development of on this aesthetic resource an artistic sample. It was evidenced that experimentation is essential for the production of bio-art works. Also generating an analysis and reflection on the relationships between the aforementioned disciplines and the ethical principles that must be handled to respect life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Gabriela Punín Burneo, Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

María Gabriela Punín es Docente en el Departamento de Filosofía, Arte y Humanidades de la Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador. Ph.D en Arte y Diseño por la Universidad Nacional Autónoma de México. Coordinadora del grupo de investigación Arte y Entorno. Ha sido parte de más de 30 exposiciones artísticas en Mexico, Chile, Perú, Londres, Ecuador. Investigadora en proyectos de nuevos materiales y bioarte. Generadora de Patentes de Invención en Biopolimero – IEPI. Trabajó en el Centro de Arte Contemporáneo de Quito.

Luis Roberto Maldonado Mena, Fundación Museos de la Ciudad de Quito, Ecuador

Luis Roberto Maldonado Mena ha trabajado por 10 años en museos de Quito: Museo Templo del Sol, Museo del Carmen Alto, Yaku Parque museo del Agua. Experto en diseño de proyectos y actividades educativas. Ha realizado investigaciones privado en temas histórico políticos, para distintas publicaciones. A escritolibros de cuentos, educación y arte. Es parte del grupo de Investigación Arte y Entrono de la Universidad Técnica Particular de Loja – Ecuador.

Roberto Carlos Cuenca Jiménez , Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

Roberto Carlos Cuenca Jiménez es Docente en el Departamento de Filosofía, Arte y Humanidades de la Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador. Máster en Evaluación, Gestión y Dirección de Calidad Educativa en la Universidad de Sevilla-España. Máster en Ciencias de la Familia (Asesoramiento, Orientación, Mediación e Intervención Familiar) en la Universidad Santiago de Compostela. Estudios de Filosofía y Teología Universidad de Navarra-España. 

References

Aktouf, O. (1992). «Management and Theories of Organizations in the 1990s: Toward a critical radical humanism» Academy of Management Review, pp. 407-431.

Arandia, O., & Portales, L. (2015). Fundamentos de la gestión humanista: una perspectiva filosófica (Underpinnings of Humanistic Management: A Philosophical Approach). AD-minister, 26, pp. 123

Benítez, Laura. (2013). «Una estética de la desorganización». Tesis Doctoral Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, pp. 25.

Carreño, Luz, Caicedo Luis & Carlos Arturo Martínez Riascos. (2012). «Técnicas de fermentación y aplicaciones de la celulosa bacteriana». Una revisión, Ingeniería y Ciencia 8, no. 16. pp.36.

Cortina, A. (2016). «Bioética para el siglo XXI: construyendo esperanza». Revista Iberoamericana de Bioética 1. Valencia, pp. 4.

Curtis H, Sue-Barnes N, Schnek A, Flores G. (2006). Invitación a la Biología 6ª, Editorial Médica Panamericana, Buenos Aires, pp. 442.

Darwin, C. (1921). El Origen de las especies, Editorial Biblioteca Nacional de Chile, Madrid, p. 60.

González, María Antonia. (2016). Bioarte y Ontología Estética, Facultad de Filosofía, Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 30.

Harari, Y. Homo Deus. (2007). Breve historia del mañana, Editorial Debate, Madrid, pp. 353.

Iraidis, J. (2016). Arte y Ciencia Aproximaciones. Editorial Litorama C.A., Merida.

Kac, Eduardo. (2005). Life transformation–art mutation. Educating Artists for the Future: Learning at the Intersections of Art, p. 49.

Kac, Eduardo. (2010). Telepresencia y bioarte: interconexión en red de humanos, robots y conejos. (Vol. 6). CENDEAC.

Kac, Eduardo. (2020). Bioarte, una forma de entender la vida. Leviatán, En Camaleones-Notimex. 27 de mayo.Recuperado: https://leviatan.mx/2020/05/27/bioarte-una-forma-de-entender-la-vida-eduardo-kac/

Matewecki, N. (2010). El bioarte y los problemas de su definición. Arte e Investigación, Editorial S. García, Buenos Aires, p. 14.

Massara, G. (2013). «Arte y nuevas tecnologías, lo experimental en el bioarte». Buenos Aires. Argentina :Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación (Ensayos) no. 45, p. 34.

Mitchell, R. Mitchell, R. (2013). Robert Mitchell habla con The Living Form. (L.B. Guzmán Martínez, entrevistador, L. B Guzman, Traductor) Fanzine digital The Living Form. Recuperado el 26 de enero de 2019, de http://www.thelivingform.com/copia-de-robert-mitchell,

Pastor, F, Rodolfo. (2016). La Escalinata de los Jeroglíficos como invitación a la historia, presentación ante el Seminario de Harvard sobre La Escalinata. Honduras.

Pirson, M., Steinvorth, U., Largacha-Martinez, C., & Dierksmeier, C. (2014). «Transforming Capitalism. Humanistic Management Network». New York: Research Paper Series. (2520295).

Shahen, H. (2012). El Gato De Schrödinger. Editorial UNAM. México. p. 90.
Published
2021-12-31
How to Cite
[1]
Punín Burneo, M.G., Maldonado Mena, L.R. and Cuenca Jiménez , R.C. 2021. Bioart and science, a reflection from art. Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo. 31, (Dec. 2021), no. 1: pp. 1-13.
Section
Humanities

Most read articles by the same author(s)