Interior Birds (Part IV): After the Meditations: The Philosophical Sense of Criticism
Abstract
This is the last installment, in a fourt part series of articles, where I intend to present and discuss the development of the ideas of the Spanish philosopher José Ortega y Gasset about literary criticism, conceived as an intellectual activity of particular philosophical interest. The importance that literature assumes in Ortegan thought and style is already a subject thoroughly discussed; the study of his work as a literary critic and his views on literary criticism is also not a novel issue; so my proposal is not simply to repeat the paths of works already well done, but to present, from a critical reading of the works of Ortega, a particular view about the development –at different times of his intellectual career– of his conceptions of the activity of the critic, with the intention to discuss the timeliness and relevance of the ideas of the philosopher for contemporary literary debate. In this last installment, we will see how the thinker proposes, in a contradictory way to the prescriptions of the hegemonic literary theory in the last century, that it is necessary to open «to aesthetics the doors of its academic prison».
References
1. Obras de Ortega y Gasset
Ortega y Gasset, José (1988). Meditaciones sobre la literatura y el arte. La manera española de ver las cosas. Edición de E. Inman Fox. Madrid: Castalia.
Ortega y Gasset, José (1995). El sentimiento estético de la vida. Edición e introducción de José Luis Molinuevo. Madrid: Tecnos.
Ortega y Gasset, José (2004–2010). Obras completas. 10 Tomos. Madrid: Taurus.
Ortega y Gasset, José (2007). Meditaciones del Quijote. Edición de Julián Marías. Madrid: Cátedra.
2. Sobre Ortega y la crítica literaria
Alfonso, Ignacio Blanco (2005). El periodismo de José Ortega y Gasset. Madrid: Biblioteca Nueva – Fundación José Ortega y Gasset.
Alfonso, Ignacio Blanco (2001). «Modelos, métodos y formatos de las críticas literarias de José Ortega y Gasset». Revista de estudios orteguianos 2, pp. 165–174.
Ayala, Francisco (1974). «Ortega y Gasset, crítico literario». Revista de Occidente 170, pp. 214–235.
Fox, Inman (1985). «Ortega como crítico. Literatura y crisis de la cultura». En: Pelayo H. Fernández (ed.), Ortega y Gasset Centennial / University of New Mexico. Madrid: José Porrúa Turanzas.
García alonso, R. (2006). «El desacuerdo social y estético de Ortega y Baroja». Revista de Estudios Orteguianos 12/13, pp. 173–194.
Gullón, Ricardo (1956) «Ortega, crítico literario», Sur 241.
López Morillas, Juan (1957). «Ortega y Gasset y la crítica literaria». Cuadernos Americanos 16, pp. 97–106.
Martín, Francisco José (1997). «Filosofía, literatura y crítica literaria en Ortega». En: Antonio Heredia Soriano y Roberto Albares Albares (eds.), Filosofía y literatura en el mundo hispánico. Actas del IX Seminario de Historia de la Filosofía Española e Iberoamericana. Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 203–213.
Roggiano, Alfredo A. (1956). «Estética y crítica literaria en Ortega y Gasset». La Torre 15–16, pp. 337–359.
Romano García, Vicente (1977). José Ortega y Gasset, publicista. Madrid: Akal.
3. Bibliografía general sobre Ortega
Hernández Sánchez, Domingo (2010). Índice de conceptos, onomástico y toponímico. En: José Ortega y Gasset, Obras Completas. Tomo X. Madrid: Taurus.
Hernández Sánchez, Domingo (2006). «Los clásicos de nuestros clásicos. Ortega y el arte de la recepción». Revista de Estudios Orteguianos 12–13, pp. 9–30.
Martín, Francisco José (1999). La tradición velada, Ortega y El pensamiento humanista. Madrid: Biblioteca Nueva.
Mermall, Thomas (1978). La retórica del humanismo: la cultura española después de Ortega. Madrid: Taurus.
Mermall, Thomas (2000). «Hacia una retórica de Ortega». Revista de Estudios Orteguianos 1, pp. 113–119.
Molinuevo, José Luis (2002). Para leer a Ortega. Madrid: Alianza Editorial.
Molinuevo, José Luis (1984). El idealismo de Ortega. Madrid: Narcea.
Molinuevo, José Luis (1992). «Literatura y filosofía en Ortega y Gasset». Revista de Occidente 132, pp. 69–94.
Molinuevo, José Luis (ed.) (1995). «Estudio Introductorio». En: José Ortega y Gasset, El sentimiento estético de la vida (Antología). Edición de José Luis Molinuevo. Madrid: Tecnos.
Orringer, Nelson R. (1979). Ortega y sus fuentes germánicas. Madrid: Editorial Gredos.
Senabre sempere, Ricardo (1964). Lengua y estilo de Ortega y Gasset. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Torre, Guillermo de (1956). «Las ideas estéticas de Ortega». Sur 241, pp. 79–89.
4. Crítica y Teoría Literaria
Alborg, Juan Luis (1991). Sobre crítica y críticos. Madrid: Gredos.
Compagnon, Antoine (1999). O Demônio da teoria. Belo Horizonte: UFMG.
Eagleton, Terry (1996). Literary Theory: An Introduction. Oxford: Blackwell.
Eagleton, Terry (1999). La función de la crítica. Barcelona: Paidós.
Eagleton, Terry (2005). Depois da Teoria: um Olhar sobre os Estudos Culturais e o Pós–Modernismo. Tradução Maria Lucia Oliveira. Rio de Janeiro: Civilização.
Eliot, Thomas Stearns (1997). Ensaios de doutrina crítica. Lisboa: Guimarães Editores.
Freadman, Richard y miller, Seumas (1994). Re–pensando a teoria. São Paulo: Unesp.
Hillis Miller, Joseph (1986). The Ethics of Reading: Kant, de Man, Eliot, Trollope, James, and Benjamin. New York: Columbia University Press.
Richards, Ivor Armstrong (1997). A prática da crítica literária. São Paulo: Martins Fontes.
Rorty, Richard (1997). Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós.
Selden, Raman (ed.) (2010). Historia de la crítica literaria del siglo XX: del formalismo al Postestructuralismo. Madrid: Akal.
Vargas llosa, Mario (2004). A Verdade das Mentiras. Tradução: Cordelia Magalhães. São Paulo: ARX.
Wellek, René (1967/1972). História da crítica moderna. 5 vols. São Paulo: Herder.
Copyright (c) 2017 © Disputatio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.