The void in the temple as paradigm of a worldview

  • Emilio Delgado-Martos Universidad Francisco de Vitoria, España.
Keywords: Liturgical architecture, Liturgical art, Sacred art

Abstract

The Christian liturgical space is undergoing a process of rethinking. Architecture has taken the reins of the design of temples on its own, forgetting the possibility of covering itself with other arts as in the past. This has meant in many cases an excessive prominence of emptiness as the fundamental concept of sacred space. This study analyzes the link and repercussion of emptiness in the current worldview and identifies it as a paradigmatic aspect of our culture. Through epistemological, anthropological, ethical, aesthetic, and theological dimensions, we obtain valuable indicators for future proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emilio Delgado-Martos, Universidad Francisco de Vitoria, España.

Emilio Delgado Martos es Profesor de Proyectos en la Escuela de Arquitectura de la Universidad Francisco de Vitoria (Madrid, España), así como Vicedecano de Investigación de la Escuela Politécnica de dicha universidad. Es Arquitecto por la Universidad Politécnica de Madrid y Doctor en Humanidades [≈ PhD] por la Universidad Francisco de Vitoria. Su trabajo se centra en el estudio de las implicaciones de la arquitectura del espacio litúrgico cristiano en la cultura actual. Es autor de «El espacio expectante. Un acercamiento al espacio litúrgico como lugar de presencia y de encuentro a través de la obra de Rupnik» (Scripta Theologica 52(3), 2020).

References

Evdokimov, P. (1970). L’arte de l’icône. Theólogie de la beauté. París: Desclee de Brouwer. [trad. cast. El arte del Icono. Teología de la belleza. Trad. de Laura García Gámiz. Madrid: Publicaciones Claretianas, 1991].

Delgado-Martos, E. (2018). «Complejidad y contradicción en la representación del sufrimiento en el espacio litúrgico mediante la arquitectura. Una aproximación a través de Raniero Cantalamessa». En: Diálogo entre las ciencias, la filosofía y la teología, editado por María Lacalle Noriega. Madrid: Editorial UFV, pp. 149-162.

Delgado-Martos, E. (2020). «El espacio expectante. Un acercamiento al espacio litúrgico como lugar de presencia y de encuentro a través de la obra de Rupnik». Scripta Theologica 52 (3): pp. 587–613. #DOI 10.15581/006.52.3.587-613.

Francisco, P. (2013). Exhortación Apostólica Evangelii Gaudium. La Santa Sede (24 de noviembre de 2013).

Rupnik, M. I. (1997). Dire l’uomo: Persona, cultura della Pasqua. Roma: Lipa Edizioni. [trad. cast. Decir el hombre. Persona, cultura de la Pascua. Trad. de Pablo Cervera Barranco. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria y BAC, 2014].

Sepúlveda del Río, I. (2016). «El fenómeno religioso entendido desde la apertura a la trascendencia: ¿Posibilidad o límite? Una mirada crítica desde el pensamiento de Charles Taylor». Pensamiento 72 (271): pp. 335-353. #DOI 10.14422/pen.v72.i271.y2016.006.

Špidlík, T. (2002). «Las coordenadas teológicas fundamentales de la Capilla Redemptoris Mater». En: La capilla Redemptoris Mater del Papa Juan Pablo II, editado por M. Apa, O. Clément, C. Valenziano y P. Cervera. Burgos: Monte Carmelo, pp. 25-26.

Špidlík, T., Rupnik, M. I. (2000). La fede secondo le icone. Roma: Lipa Edizioni. [trad. cast. La fe según los iconos. Trad. de Pablo Cervera Barranco. Burgos: Monte Carmelo, 2003].
Published
2021-06-30
How to Cite
[1]
Delgado-Martos, E. 2021. The void in the temple as paradigm of a worldview . Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo. 29, (Jun. 2021), 31-40.