Myth and religion in the process of emancipation and consolidation of the peruvian identity
Abstract
This article describes the process of social and identity consolidation in Peru since the encounter of Christianity with the Andean religion in the 16th century. The insertion of the Catholic concepts of sin and condemnation created fissures in the self-identity of the indigenous people, who, upon adopting Catholicism, imprinted in it the elements of their own religion. The myth, the Andean spirituality and the Catholic religion have created a new religiosity with emergent properties. This cultural phenomenon expresses the consolidation of Peru's identity, in which the mestizo-indigenous component clearly predominates.
Downloads
References
Arguedas, José María. (1978). Los ríos profundos. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Arguedas, José María. (1983a). Obras Completas (1). Lima: Editorial Horizonte.
Arguedas, José María. (1983b). Obras Completas (4). Lima: Editorial Horizonte.
Arguedas, José María. (1983c). Obras Completas (5). Lima: Editorial Horizonte.
Aristóteles. (1997). Política. Madrid: Espasa-Calpe.
Cieza de León, Pedro y Ballesteros Gaibrois, Manuel. (1984). La crónica del Perú. Vol. 4. Madrid: Historia 16.
Comte, Auguste (1980). Discurso sobre el espíritu positivo. Madrid: Alianza Editorial.
Comte, Auguste; Revuelta, José Manuel y Rodríguez Huescar, Antonio. (1985). Curso de filosofía positiva: (lecciones 1 y 2); Discurso sobre el espíritu positivo. 2.a ed. Esplugues de Llobregat, Barcelona: Orbis.
Acosta, José de, y Alcina Franch, José. (1987). Historia natural y moral de las Indias. Vol. 34. Madrid: Historia 16.
Ayala Guamán Poma de, Felipe, Murra, John V., Adorno, Rolena y Urioste, Jorge. (1980). El primer nueva corónica y buen gobierno. Vol. 31. México, D.F.: Siglo Veintiuno.
Correa, Marcial Rubio. (1993). «El Estado Peruano». Perfiles Latinoamericanos 1, pp. 219-37. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11500109.
De Waal Malefijt, Anne Marie. (1975). Introducción a la antropología religiosa. Estella Navarra: Verbo Divino. Estella Navarra: Verbo Divino.
Dorfman, Ariel. (1970). «Conversaciones con José María Arguedas». Revista Coral, Valparaíso, Chile.
Durkheim, Émile, y Ramos Torre, Ramón. (1982). Las formas elementales de la vida religiosa: el sistema totémico en Australia. Vol. 38. Madrid: Akal.
Engels, Friedrich. (1968). Ludwig Feuerbach y el fin de la filosofía clásica alemana. Madrid: Ricardo Aguilera.
Escárzaga, Fabiola, Abanto Llaque, Julio y Chamorro G., Anderson. (2002). «Migración, guerra interna e identidad andina en Perú». Política y Cultura 18, pp. 278-98. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26701813.
Feuerbach, Ludwig. (2005). La Esencia del Cristianismo. Madrid: Páginas de Espuma.
Flores Galindo, Alberto. (1980). La agonía de Mariátegui: La polémica con la Komintern. DESCO, Centro de Estudios y Promoción del Desarrollo.
Frazer, James George. (1956). La rama dorada: magia y religión. 3a en español. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Freud, Sigmund. (1972). Totem y tabú. 5a ed. Madrid: Alianza.
Freud, Sigmund y Rey Ardid, Ramón. (1981). Moisés y la religión monoteísta y otros escritos sobre judaísmo y antisemitismo. 3a ed. Madrid: Alianza.
Garcilaso de la Vega, Inca; Rosenblat, Ángel y Rojas, Ricardo. (1943). Comentarios reales de los incas. Buenos Aires: Emecé.
Gareis, Iris. (2004). «Extirpación de idolatrías e identidad cultural en las sociedades andinas del Perú virreinal (siglo XVII)». Boletín de Antropología Universidad de Antioquia 18 (35), pp. 262-82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55703514.
Geertz, Clifford. (2003). La interpretación de las culturas. 12a reimp. Barcelona: Gedisa.
Gómez Pellón, Eloy. (2012). «Ideología y antropología en la obra de José María Arguedas». En Contención y derroche: economía, fiesta y cultura en Iberoamérica, editado por Ángel Espina Barrio. España, Salamanca: Instituto de Investigaciones Antropológicas de Castilla y León. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=582977.
Gómez Pellón, Eloy y Přemysl Mácha. (2014). On Alterity in Peru: Indigenous and Mestizo Populations. In Masks of Identity. Representing and Performing Otherness in Latin American. Cambridge Scholars Publishing. Cambridge.
Harnack, Adolf Von. (1904). La esencia del cristianismo. Barcelona: Imp. de Henrich y Cía.
Kolenkautsky, Saúl Peña. (2011). «El Ser del peruano». Acta Médica Peruana 28 (3), pp. 169-73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=96622485009.
León, Pedro Cieza de y Ballesteros Gaibrois, Manuel. (1984). La crónica del Perú. Vol. 4. Madrid: Historia 16.
Levi-Strauss, Claude. (1972). El pensamiento salvaje. 1a en español, 2a reimp. Vol. 173. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Levi-Strauss, Claude y Verón, Eliseo. (1976). Tristes trópicos. 3a ed. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Loisy, Alfred. (1904). L’Évangile et l’Église. 3e ed. Bellevue: Alfred Loisy.
Löwy, Michael. (2006). «Marxismo y religión: ¿opio del pueblo?» La teoría marxista hoy. Problemas y perspectivas, pp. 281-96. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/formacion-virtual/20100720071208/12Lowy.pdf.
Luque, Frank Otero, (1853). «La cultura chicha: entre el etnovaivén y el etnobúmeran: estrategias de resistencia y singularidad cultural del subalterno peruano», 55.
Malinowski, Bronislaw y Pérez Ramos, Antonio. (1982). Magia, ciencia, religión. 1a en colección Ariel. Barcelona: Ariel.
Mariátegui, José Carlos. (1980). «La agonía del cristianismo’ de Don Miguel de Unamuno». En Signos y obras. Lima: Amauta.
Mariátegui, José Carlos. (1987). El hombre y el Mito, Gandhi. La escena contemporánea. Lima: Amauta.
Mariátegui, José Carlos. (2007). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Tercera edición con correcciones y Adiciones de nuevos textos. Colección clásica 69. Caracas: República Bolivariana de Venezuela, Fundación Biblioteca Ayacucho.
Marx, Karl, M Simon, y F Châtelet. (1971). Contribution â la critique de la philosophie du droit de Hegel. Aubier Montaigne. Paris.
Nietzsche, Friedrich. (1983). Más allá del bien y del mal. Historia del pensamiento 2. Esplugues de Llobregat, Barcelona: Orbis.
Quijano, Aníbal. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Clacso. Argentina.
Quijano, Aníbal. (2018). «¿Entre la “guerra santa” y la “cruzada”?» Polis Revista Latinoamericana 3. https://doi.org/10.32735/S0718-6568/2002-N3-179.
Rivero, Oscar Espinosa de. (2009). «Ciudad e identidad cultural. ¿Cómo se relacionan con lo urbano los indígenas amazónicos peruanos en el siglo XXI?» Bulletin de l’Institut français d’études andines 38 (1), pp. 47-59. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12612890005.
Rostworowski de Diez Canseco, María. (2007). Obras completas. 2a ed. Vol. 35. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Rottenbacher, Jan Marc, y Agustín Espinosa. (2010). «Identidad nacional y memoria histórica colectiva en el Perú. Un estudio exploratorio». Revista de Psicología 28 (1), pp. 147-74. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337829514006.
Sobrevilla, David. (2005). El marxismo de Mariátegui y su aplicación a los 7 ensayos. Universidad de Lima. Lima, Perú.
Tylor, Edward B. (1977). Cultura primitiva. EA; 2. Madrid: Ayuso.
Tylor, Edward B. (1981). Cultura primitiva. Madrid: Ayuso.
Velasco, Juan Martín. (1993). Introducción a la fenomenología de la religión. 5.a ed. Madrid: Cristiandad.
Copyright (c) 2020 © Analysis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.