Wisdom or practical philosophy?
Abstract
The so called «revival of practical philosophy», started in 1960 by H.G. Gadamer with his Wahrheit und Methode, has often provoked a confusion between the authentic practical philosophy of Aristotle and the virtue he calls phronêsis or wisdom. Actually, they represent two forms of knowledge very different. Wisdom is the virtue of practical reason which consists in the ability of correctly deliberate, that is in the ability of individuating the action more suitable for realizing a good end. On the contrary, practical philosophy is a science, that is an habit of theoretical reason, even if it is a practical science, which has its end in the good action and has a degree of rigour inferior to that of theoretical sciences. Practical philosophy is the science of the supreme good for man, that is happiness —the full flourishing of all human capabilities —, which is determined by means of a dialectical discussion with the thesis of the various philosophers.
References
Aristóteles (1985). Ética nicomáquea [Eth. Nic.]. Ética eudemia [Eth. Eud.]. Introducción de Emilio Lledó Íñigo. Traducción y notas de Julio Pallí Bonet. Revisada por Quintín Racionero Carmona. Madrid: Gredos.
Aristóteles (1994). Metafísica [Metaph]. Introducción, traducción y notas de Tomás Calvo Martínez. Revisada por Paloma Ortíz. Madrid: Gredos.
Berti, Enrico (1990). «Commento a P. Ricoeur, Etica e conflitto dei doveri». Il Mulino 39, pp. 404-410.
Berti, Enrico (2004). «The Reception of Aristotle’s Intellectual Virtues in Gadamer and the Hermeneutic Philosophy». En The Impact of Aristotelianism on Modern Philosophy, editado por Riccardo Pozzo. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, pp. 285-300.
Gadamer, Hans-Georg (1930). «Praktisches Wissen». En Gesammelte Werke V: Griechische Philosophie I. Tübingen (J.C.B. Mohr [Paul Siebeck], 1985, pp. 230-248.
Gadamer, Hans-Georg (1960). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. 2da. Ed. Tübingen: Mohr, 1975 [Existe traducción en español: Verdad y Metodo. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. 2 vols. Trad. Ana Agud Aparicio y Rafael de Agapito. Salamanca: Ediciones Sígueme, 1977-2000].
Habermas, Jürgen (1984). «Über Moralität und Sittlichkeit. Was macht eine Lebensform “rati-onal”». En Rationalität. Philosophische Beiträge, editado por Herbert Schnädelbach. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1984.
Habermas, Jürgen (2001). Die Zukunft der menschlichen Natur. Auf dem Weg zu einer liberalen Eugenik? Frankfurt am Main: Suhrkamp. [Existe traducción en español: El futuro de la naturaleza humana: ¿Hacia una eugenesia liberal? Trad. Rosa María Sala Carbó Barcelona: Paidos, 2002].
Hume, David (1751). An Inquiry Concerning the Principles of Morals. Londres: A. Millar. [Existe traducción en español: Investigación sobre los principios de la moral. Prólogo, traducción y notas de Carlos Mellizo. Madrid: Alianza, 1993].
Kant, Immanuel (1795). Zum ewigen Frieden. Ein philosophischer Entwurf. Königsberg: Friedrich Nicolovius. [trad. it.: Per la pace perpetua. Un progetto filosofico. Trad. Vincenzo Cicero y Massimo Roncoroni. Milano: Rusconi, 1997] [Existe traducción en español: Sobre la paz perpetua. Trad. Joaquín Abellán. Introd. Antonio Truyol Serra. Madrid: Tecnos, 1985].
Macintyre, Alasdair (1981). After Virtue. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 3ra. Ed. 2007. [Existe traducción en español: Tras la virtud. Trad. Amelia Valcárcel Barcelona: Editorial Crítica, 2004].
Nussbaum, Martha (1986). The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy. 2da. Edición Revisada. Nueva York: Cambridge University Press, 2001. [Existe traducción en español: La fragilidad del bien: fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Trad. Antonio Ballesteros. Madrid: Visor, 1995].
Putnam, Hilary (2002). The Collapse of the Fact/Value Dichotomy and Other Essays. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
Ricoeur, Paul (1990). Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil. [Existe traducción en español: Sí mismo como otro. trad. Antonio Neira. Madrid: Siglo XXI, 1996].
Riedel, Manfred (ed.) (1972-1974). Rehabilitierung der praktischen Philosophie. 2 vols. Freiburg: Rombach.
Tönnies, Ferdinand (1887). Gemeinschaft und Gesellschaft. Abhandlung des Communismus und des Socialismus als empirischer Culturformen. Leipzig: Fues’s Verlag (R. Reisland). reeditada como: Gemeinschaft und Gesellschaft. Grundbegriffe der reinen Soziologie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1912. [Existe traducción en español: Comunidad y asociación. El comunismo y el socialismo como formas de vida social. Trad. José Francisco Ivars. Pról. Lluis Flaquer y Salvador Giner. Barcelona: Ediciones Peninsula, 1979].
Viano, Carlo Augusto (2004). «Antiche ragioni per nuove paure: Habermas e la genetica». Rivista di filosofia 95, pp. 277-296.
Copyright (c) 2015 Disputatio. Philosophical Research Bulletin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.