Divide me from Myself. Love and Alterity in Rousseau
Abstract
Rousseau affirms that love is the extension of self-love to the others. This theory confronts with a tradition that considers the loved person as «another self», an alterity of selfness that the notion of extension—as we maintain—suppresses. Our thesis is that extended self-love is a form of amour-propre directed to a chimera embodied by means of a plastic imagination that adorns, embellishes the real beings with imaginary beings, rendering them loveable. Thus Julia, the character, incarnates in Mme. Houdetot, the person, who therewith disappears. Lastly the others appear only in the joy of the innocent, once the extension, that is to say, love, disappears. Consequently we must change our subtitle in order to summarize our thesis: love or alterity.
References
Baczko, Bronislaw (1964). Rousseau. Solitude et communauté. Paris-La Haye: Mouton, 1974.
Bouchilloux, Hélène (2014). «La genèse de l’amour-propre». En: Philosophie de Rousseau, editado por Blaise Bachofen et al. Paris: Garnier, pp. 249-260.
Burgelin, Pierre (1979). La philosophie de l’existence de Jean-Jacques Rousseau. Paris: Vrin.
Carnevali, Barbara (2010). «Le moi ineffaçable: exercices spirituels et philosophie moderne». En : Pierre Hadot. L’enseignement des antiques, l’enseignement des modernes, editado por Frédéric Worms y Arnold Davidson. Paris: Éditions rue d’Ulm, pp. 47-60.
Carnevali, Barbara (2011). Romantisme et reconnaissance. Figures de la conscience chez Rousseau. Genève: Droz.
Dent, Nicholas (1989). Rousseau. An Introduction to his Psychological, Social and Political Theory. Oxford-New York: Blackwell.
Dent, Nicholas (1992). A Rousseau Dictionary. Oxford-New York: Blackwell.
Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Paris: De Minuit.
Descartes (1996). Œuvres, editado por Charles Adam y Paul Tannery. Paris: Vrin-CNRS. 11v.
Erasmo (1540). Les Adages, editado por Jean-Cristophe Saladin. Paris: Les Belles Lettres, 2013, 5v.
Foucault, Michel (1976). Histoire de la sexualité I. La volonté de savoir. Paris: Gallimard.
Froese, Katrin (2009). «Openings that Close: The Paradox of Desire in Rousseau». En: Rousseau and Desire, editado por Mark Blackwell et al. Toronto: University of Toronto Press, pp. 104-117.
Gauthier, David (2006). Rousseau. The Sentiment of Existence. Cambridge: Cambridge University Press.
Guénard, Florent (2014). «Amour de soi, amour propre, amour de l’égalité». En: Philosophie de Rousseau, editado por Blaise Bachofen et al. Paris: Garnier, pp. 261-274.
Montaigne, Michel de (1595]. Essais. En: Œuvres Complètes, editado por Maurice Rat. Paris: Gallimard, 1962.
Moon, Jung Ja (1987). «Jean-Jacques Rousseau, amoureux par lettres». Cahiers de l’Association Internationale des Études Françaises, 39: pp. 159-173. https://doi.org/10.3406/caief.1987.2431
Neuhouser, Frederic (2008). Rousseau’s Theodicy of Self-Love. Evil, Rationality, and the Drive for Recognition. Oxford: Oxford University Press.
Neuhouser, Frederic (2010). «Rousseau and the Human Drive for Recognition (Amour-propre)». En: Philosophy of Recognition, editado por Hans-Christoph Schmidt et al. New York: Lexington Books, pp. 21-46.
O’Dea, Michel (2007). «Le regard rétrospectif de Rousseau sur son œuvre dans la correspondance autour de 1770». En: Lire la correspondance de Rousseau, editado por Jacques Berchtold y Yannick Séité. Genève: Droz, pp. 389-407.
O’Hagan, Timothy (2006). «“L’amour propre est un instrument utile mais dangereux”: Jean-Jacques Rousseau et Port Royal». Revue de Théologie et de Philosophie, 138: pp. 29-37. https://www.jstor.org/stable/44359941
Olivo-Poindron, Isabelle (2010). «Du moi humain au moi commun. Rousseau lecteur de Pascal». Les Études philosophiques, 95, n˚4: pp. 557-595. https://doi.org/10.3917/leph.104.0557.
Rohan Chabot, Laetitia (2013) : «Le rôle de l’imagination dans la naissance du sentiment moral chez Rousseau». Astérion, 11: s/p. http://journals.openedition.org/asterion/2393.
Rousseau, Jean-Jacques (1959-1995). Œuvres Complètes. Paris: Gallimard. 5v.
Rousseau, Jean-Jacques (1959). Lettres (1728-1778), editado por Marcel Raymond. Lausanne: La Guilde du livre.
Rousseau, Jean Jacques (1965-1998). Correspondance Complète, editado por Ralph Leigh. Oxford: The Voltaire Fondation. 52v.
Schiemann, Gregor (2008). «Ambivalences et limites du concept de pitié chez Jean Jacques Rousseau». En: Affect et affectivité dans la philosophie moderne et la phénoménologie, editado por Eliane Escoubas y Lazlo Tengelyi. Paris: L’Harmattan, pp. 85-111.
Seth, Catriona (2015). «Rousseau et ses doubles». Editado por Jacques Berchtold y Claude Habib. Les Confessions. Se dire, tout dire. Paris: Garnier, pp. 151-168.
Starobinski, Jean (1986). «Don fastueux et don pervers. Commentaire historique d’une Rêverie de Rousseau». Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, 41, n˚1: pp.7-26.
Waksman, Vera (2016). El laberinto de la libertad. Política, educación y filosofía en la obra de Rousseau. Buenos Aires: FCE.
Copyright (c) 2019 Disputatio. Philosophical Research Bulletin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.