Philosophy as an Ongoing Dialogue with Tradition
Abstract
Since the invention of his name Philosophy was understood as contemplation, as «theory», a knowledge learned through the eyes of the soul. This «visual» conception of philosophical knowledge has its first expression in the Pythagorean «mathesis» and reaches the theory of illumination of the Neoplatonists, having as fundamental milestones of its unfolding among the Greeks the «noûs» of Parmenides and Anaxagoras, the Platonic vision of the Good, which the eye of the soul contemplates, and the «noesis» of the Aristotelian Unmoved Mover.
Together with this tradition which conceives philosophy as a gaze, another one also develops among the Greeks, not less important, but eclipsed by the brilliance of the first one. It is the conception of Philosophy as knowledge learned by the ear, as listening to the word. Here begins the path of Philosophy assumed as a dialogue with a tradition.
References
AA.VV. (1996). Sofistas. Testimonios y fragmentos. Introducción, traducción y notas de Antonio Melero Bellido. Revisión de Alejandro A. González Teniza y Rafael Herrera Montino. (Biblioteca Clásica Gredos 221). Madrid: Gredos.
Aristóteles (1988). Política. Introducción, traducción y notas de Manuela García Valdéz. Revisión de María Lidia Inchausti Gallarzagoitia. (Biblioteca Clásica Gredos 116). Madrid: Gredos.
Aristóteles (1994). Metafísica. Introducción, traducción y notas de Tomás Calvo Martínez. Revisión de Paloma Ortiz. (Biblioteca Clásica Gredos 200). Madrid: Gredos.
Diels, Hermann y Kranz, Walther (1903). Die Fragmente der Vorsokratiker. Griechisch und Deutsch. 3 vols. 6ta. edición. Hildesheim: Weidmann, 1952
Gadamer, Hans–Georg (1960). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tübingen: Mohr Siebeck. [Existe traducción en español: Verdad y método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Trad. Ana Agud Aparicio y Rafael de Agapito. Salamanca: Sígueme, 1999].
Gadamer, Hans–Georg (1986). Wahrheit und Methode. Ergänzungen, Register. Tübingen: Mohr Siebeck. [Existe traducción en español: Verdad y método II. Trad. Manuel Olasagasti. Salamanca: Sígueme, 2000].
Heidegger, Martin (1927). «Sein und Zeit». En: Jahrbuch für Philosophie und Phänomenologische Forschung 8, editado por Edmund Husserl. Halle a.d. Saale: Max Niemeyer, pp. 1–438. [Existe traducción en español: Ser y Tiempo. Traducción, prólogo y notas de Jorge Eduardo Rivera. 3ra. edición. Madrid: Trotta, 2010].
Heidegger, Martin y Fink, Eugen (1970). Heraklit: Seminar Wintersemester 1966/67. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann. [Existe traducción en español: Heráclito. Trad. Jacobo Muñoz y Salvador Mas. Barcelona: Ariel, 1986]
Jámblico (2003). Vida Pitágorica. Protreptico. Introducciones, traducciones y notas de Miguel Periago Lorente. Revisión de Jorge Cano Cuenca. (Biblioteca Clásica Gredos 314). Madrid: Gredos.
Platón (1986). Diálogos. IV: República. Introducción, traducción y notas de Conrado Eggers Lan. Revisión de Alberto del Pozo Ortiz. (Biblioteca Clásica Gredos 94). Madrid: Gredos.
Platón (1988). Diálogos. V: Parménides. Teeteto. Sofista. Político. Introducciones, traducciones y notas de María Isabel Santa Cruz, Álvaro Vallejo Campos, Néstor Luis Cordero. Revisión de Carlos García Gual y Fernando García Romero. (Biblioteca Clásica Gredos 117). Madrid: Gredos.
Porfirio (1987). Vida de Pitágoras. Argonáuticas Orficas. Himnos Órficos. Introducciones, traducciones y notas de Miguel Periago Lorente. Revisión de Emilio Fernández-Galiano. (Biblioteca Clásica Gredos 104). Madrid: Gredos.
Usener, Hermann (1887). Epicurea. Leipzig: Teubner.
Copyright (c) 2016 Disputatio. Philosophical Research Bulletin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.