Eriugena and Spinoza on the dialectics of causality
Abstract
The article addresses the issue of causality from the perspective of a «dialectical unfolding». This allows to understand the modern concept of cause introduced by Spinoza, especially in the Short Treatise, as a reversal of the doctrine of emanative causality that can be found in the medieval Neo-Platonic tradition. The article shows how this doctrine is developed, in the ninth century, in the work of John Scotus Eriugena. This perspective also provides elements to delve into a new idea of dialectics, different from Hegel’s, and strictly pre-kantian. It additionally allows to get rid of some traditional propositions concerning Eriugena’s alleged pantheism, and finally to investigate the possible meaning of the attribution of pantheism to Spinoza’s system.
References
Ottaviano, Carmelo (1936). «La scuola attualista e Scoto Eriugena». Rivista di Filosofia Neo-scolastica 28: pp. 142-151.
Allegro, Calogero (1975). Giovanni Scoto Eriugena. Vol. I, Roma: Città Nuova Editrice.
Bartuschat, Wolfgang (ed.) (1984). Baruch de Spinoza, Kurze Abhandlung von Gott, dem Menschen und dessen Glück. Hamburgo: Felix Meiner. A partir de la edición de Carl Gebhardt, Vol. I, (Hamburgo: Felix Meiner, 1984), 39, en Sämtliche Werke in sieben Bänden (Hamburgo: Meiner, 1977-1998).
Bayle, Pierre (1995). Dictionnaire Historique et Critique, (5ª ed. de 1740, revisada, corregida y aumentada). Tomo 4. Génova: Slatkine Reprints.
Beierwaltes, Werner (1980). «Unterschied durch Unterschiedenheit. Meister Eckhart». En: Identität und Differenz, editado por Werner Beierwaltes. Frankfurt a. M.: Vittorio Klostermann, pp. 75-97.
Beierwaltes, Werner (1998). Platonismus im Christentum. Frankfurt a. M.: Vittorio Klostermann.
Beierwaltes, Werner (2004). Platonismus und Idealismus. Frankfurt a. M.: Vittorio Klostermann.
Beierwaltes, Werner (2009). «Autoconciencia absoluta. Divina ignorantia ac vera est sapientia». En: Eriúgena. Rasgos fundamentales de su pensamiento. Traducción de Alberto Ciría. (Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista 104). Pamplona: Eunsa.
Beierwaltes, Werner (2009). Eriúgena. Rasgos fundamentales de su pensamiento. Traducción de Alberto Ciría. (Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista 104). Pamplona: Eunsa.
Brunschvicg, León (1904). «La révolution cartésienne et la notion spinoziste de la substance». Revue de Métaphysique et de Morale 12(5): pp. 755-798.
Bunge, Mario (1970). La causalità. Il posto del principio causal nella scienza moderna. Traducción de Emilio A. Painatescu. Turín: Boringhieri.
Cerrato, Francesco (2008). Cause e nozioni comuni nella filosofia di Spinoza. Roma: Quodlibet Studio.
Cherchi, Gavina (1990). Pantheisticon. Eterodossia e dissimulazione nella filosofia di John Toland. Pisa: ETS Editrice.
Cleary, John J. (2000). «El papel de las matemáticas en la teología de Proclo». Revisión del Neoplatonismo (I). Claves histórico-sistemáticas y presencia de la tradición neoplatónica, editado por María Jesús Soto-Bruna. Anuario Filosófico 33: pp. 67-85.
Corsini, Umberto (1953). «Su alcuni testi di Giovanni Scoto Eriugena. Razionalismo o misticismo?», Atti della Accademia Roveretana degli Agiati 202, Suplemento V, Vol. II. Rovereto: Manfrini, pp. 31-81.
Corso de Estrada, Laura (2011). «Unidad y jerarquía cosmológica en la Summa de Bono de Felipe el Canciller». En: Causalidad y manifestación en el neoplatonismo medieval, editado por María Jesús Soto-Bruna. Anuario Filosófico 44 (1): pp. 75-94.
Cramer, Konrad (1977). «Über die Voraussetzungen von Spinozas Beweis für die Einzigkeit der Substanz». En: Spinoza 1677-1977, editado por Rüdiger Bubner, Konrad Cramer, y Rainer Wiehl. (Neue Hefte für Philosophie 12). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 1-8.
Cruz Cruz, Juan (2000). «Emanación: ¿un concepto neoplatónico en la metafísica de Tomás de Aquino?». Revisión del Neoplatonismo (II). Claves histórico-sistemáticas y presencia de la tradición neoplatónica, editado por María Jesús Soto-Bruna. Anuario Filosófico 33 (2): pp. 461-489.
Cubillos Muñoz, Catalina María (2013). Los múltiples nombres del Dios innombrable: una aproximación a la metafísica de Nicolás de Cusa desde la perspectiva de sus nombres divinos. Pamplona: Eunsa.
D’Ancona Costa, Cristina (ed.) (1986). Tommaso D’Aquino. Commento al «Libro delle Cause». Milán: Rusconi.
Decossas, Béatrice y Decossas, Jérôme (Intro., trad. y com.) (2005). Thomas d’Aquin. Commentaire du Livre des causes. Paris: Vrin.
Deleuze, Gilles (1996). Spinoza y el problema de la expresión. Traducción de Horst Vogel. Barcelona: Muchnik. Ed. francesa: Minuit, Paris, 1968.
Echavarría, Agustín (2011). Metafísica leibniziana de la permisión del mal. Pamplona: Eunsa.
Ed. Iohannnis Scotti seu Erivgenae, Periphyseon, ed. Édouard Jeauneau, Corpvs Christianorvm, Continuatio Mediaevalis CLXII. Turnhout: Brepols, 1997. Trad. de Pedro Arias y Lorenzo Velázquez, en la edición de: Juan Escoto Eriúgena, Sobre Las naturalezas (Periphyseon). Pamplona: Eunsa, Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista, 2007.
Erismann, Christophe (2007). «The Logic of Being: Eriugena’s Dialectical Ontology». Vivarium 45: pp. 73-88. doi: 10.1163/ej.9789004164871.i-262.30
Erismann, Christophe (2011). L’homme commun. La genèse du réalisme ontologique durant le haut Moyen Âge. Paris: Vrin.
Fabro, Cornelio (2009). Participación y causalidad según Tomás de Aquino. Traducción de María Lilián Mújica Rivas. (Colección de Pensamiento Medieval y Renacentista 105) Pamplona: Eunsa.
Falgueras, Ignacio (1976). La «res cogitans» en Spinoza. Pamplona: Eunsa.
Fernández, José Luis (2006). El Dios de Spinoza. Selección de textos, traducción e introducción. (Cuadernos de Anuario Filosófico. Serie Universitaria nº 187). Pamplona:, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
Gebhardt, Carl (ed.) (1924). Spinoza Opera im Auftrag der heidelberger Akademie der Wissenschaften. Heidelberg: Carl Winters Universitaetsbuchhandlung.
Gersh, Stephen y Moran, Dermot (eds.) (2006). Eriugena, Berkeley, and the Idealist Tradition. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Giancotti Boscherini, Emilia (1970). Lexicon Spinozianum. La Haya: Martinus Nijhoff.
González, Ángel Luis (2000). El Absoluto como «causa sui» en Spinoza. 3ª ed. (Cuadernos de Anuario Filosófico. Serie Universitaria, nº 2). Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
Gregory, Tullio (1958). «Sulla metafisica di Giovanni Scoto Eriugena». Giormnale Critico della Filosofia Italiana 37: pp. 319-332.
Guéroult, Martial (1968). Spinoza, T. I. Dieu (Éthique I). Paris: Aubier-Montaigne.
Huan, Gabriel (1913). Le Dieu de Spinoza. Paris: Félix Alcan.
Ingarden, Roman (1981). Spór o istnienie ´swiata [The Debate on the Existente of the World]. Vol. 3. Varsovia: PAU.
Jeauneau, Édouard (1978). Quatre thèmes eriugenienes. Paris: Vrin.
Jeauneau, Édouard (2009). Introducción a Johannis Scoti seu Eriugeniae Homilia super In principo erat Verbum et Commentarius in Evangelium Iohannis, editado por Andrew J. Hicks. Turnhout: Brepols.
Kaufmann, Fritz (1940). «Spinoza’s System as Theory of Expression». Philosophy and phenomenological research 1: pp. 83-97. doi: 10.2307/2103198
Kijewska, Agnieszka (2011). «The conception of the First Cause in Book Two of John Scottus Eriugena’s Periphyseon». En: Causalidad y manifestación en el neoplatonismo medieval, editado por María Jesús Soto-Bruna. Anuario Filosófico 44 (1): pp. 29-52.
Lasbax, Émile (1919). La Hiérarchie dans l’Univers chez Spinoza. Paris: Vrin.
Lomba, Pedro (ed., intro. y trad.) (2010). Pierre Bayle. Escritos sobre Spinoza y el spinozismo. Madrid: Trotta.
Manzini, Frédéric (2009). Spinoza, une lecture d’Aristote. Paris: Presses Universitaires de France.
Martínez, Francisco José. «La Theorie Spinozienne de la libera necessitas. La controverse entre Molina et Bañez». Studia Spinoziana 16: pp. 85-104.
Matheron, Alexandre (2011). Études sur Spinoza et les philosophies de l’âge classique. Lyon: Ens Éditions.
Mazzantini, Carlo (1964). La filosofia di G. Scoto Eriugena. Turín: Università degli studi di Torino.
Millosevich, Filippo (1938). «Giovanni Scoto Eriugena ed il significato del suo pensiero». Sophia 6: pp. 531-534.
Montano, Aniello (1992). «Hegel lettore di Spinoza». (Utilizando la edición italiana de la Scienza della Logica, por la edición de A. Mori y C. Cesa. Bari, 1974, vol. I). En Accademia Peloritana dei Pericolanti. Classe di Lettere, Filosofia e Belle Arti 68: pp. 55-79. reeditado en: Spinoza ei philosophi. Florencia: Le lettere, 2011, pp. 75-98.
Moran, Dermot (1990). «Pantheism in John Scottus Eriugena and Nicholas of Cusa». The New Scholasticism 1: pp. 131-152. doi: 10.5840/acpq199064146
Moran, Dermot (2006). «‘Spiritualis Incrassatio’: Eriugena’s Intellectualist Immaterialism: Is It an Idealism?». En: Eriugena, Berkeley and the Idealist Tradition, editado por Stephen Gersh y Dermot Moran. Notre Dame: University of Notre Dame, pp. 123-150.
Piamonte, Gustavo A. (1968). «La ‘creatio de nihilo’ en Juan Escoto Eriúgena». Sapientia 23: pp. 37-58.
Plotino (2003). Enéadas III, I. Edición, traducción y notas de Jesús Igal. Madrid: Gredos.
Proclo (1965). Elementos de Teología. Traducción de Francisco de P. Samaranch. Marid-Buenos Aires-México: Aguilar.
Ramos, Alice (2011). «La causalidad del bien en Santo Tomás». En: Causalidad y manifestación en el neoplatonismo medieval, editado por María Jesús Soto-Bruna, Anuario Filosófico 44 (1): pp. 111-127.
Reinhardt, Elisabeth (2011). «La causalidad en la creación según Thierry de Chartres». En: Causalidad y manifestación en el neoplatonismo medieval, editado por María Jesús Soto-Bruna, Anuario Filosófico 44 (1): pp. 53-74.
Riccati, Carlo (1983). «Processio» et «explicatio». La doctrine de la création chez Jean Scot et Nicolas de Cues. Nápoles: Bibliopolis.
Rorem, Paul (1988). «The Uplifting Spirituality of Pseudo-Dionysius». En: Christian Spirituality: Origins to the Twelfth Century, editado por Bernard McGinn, John Meyendorff y Jean Leclerq. (World Spirituality 16). Nueva York: Crossroad, pp. 132-151.
Rorem, Paul (1992). «Procession and Return in Thomas Aquinas and His Predecessors». Princeton Seminary Bulletin 13: pp. 158-161.
Sanz, Víctor (1989). La teoría de la posibilidad en F. Suárez. Pamplona: Eunsa.
Soto-Bruna, María Jesús (1991). «Spinoza, entidad de lo finito como expresión del Absoluto». En: El hombre: inmanencia y trascendencia (Vol. II), editado por Rafael Alvira, y Alejo José G. Sison. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, pp. 997-1006.
Soto-Bruna, María Jesús (1994). «Univocidad y analogía en la teoría de la expresión: Spinoza y Leibniz». En: G. W. Leibniz. Analogía y expresión, editado por Quintín Racionero y Concha Roldán. Madrid: Editorial Complutense, pp. 537-543.
Soto-Bruna, María Jesús (1995). La recomposición del espejo. Análisis histórico-filosófico de la idea de expresión. Pamplona: Eunsa.
Soto-Bruna, María Jesús (1999). «Fe y razón en la gnoseología de Escoto Eriúgena». En: Fe y razón. Actas del I Simposio Internacional: Fe cristiana y cultura contemporánea, editado por Javier Aranguren, Juan Jesús Borobia, y Miguel Lluch. Pamplona: Eunsa, pp. 311-321.
Spinoza (1964). Oeuvres, I. Traducción y notas de Charles Appuhn. Paris: Garnier-Flammarion.
Spinoza, Baruch (1986). Korte Verhandeling. Breve Trattato. Introducción, edición, traducción y comentario de Filippo Mignini. L’Aquila: L. U. Japadre.
Spinoza, Baruch (1990). Ethique. Introducción, traducción, notas y comentario de Robert Misrahi. Paris: Presses Universitaires de France.
Spinoza, Baruch (2007). Epistolario. Traducción de Diego Tatián. Buenos Aires: Colihue.
Spinoza, Benedictus de (1995). Tratado breve; Tratado teológico-político. Prólogo de Filippo Mignini y traducción y notas de Atilano Domínguez. Barcelona: Círculo de Lectores, D.L.
Tredelenburg, Adolf (1867). «Über die aufgefundenen Ergänzungen zu Spinozas Werken und deren Ertrag für Spinoza Leben und Lehre». En: Historische Beiträge zur Philosophie III. Berlín: G. Bethge, pp. 277-398.
van Ruler, J. A. (1993). «Frank Petri Burgersdijk and the Case of Calvinism within the Neo-Scholastic tradition». En: Frank Burgersdijk (1590-1635). Neo-aristotelian in Leiden, editado por Egbert P. Bos y Henri A. Krop. (Studies in the history of ideas in the Low Countries 1) Amsterdam-Atlanta: Rodopi, pp. 37-65.
Wagner, Michael F. (ed.) (2007). Neoplatonism and Nature. Studies in Plotinus Enneads. (Studies in Neoplatonism: Ancient and Modern 8). Albany: International Society for Neoplatonic Studies, State Univesity of New York Press.
Williams, Bernard (1981). «Philosophy». En: The Legacy of Greece: A New Apparaisal, editado por Moses I. Finley. Oxford: Clarendon Press, pp. 202-255.
Winberg, Gregorio (1977). Obras completas de Spinoza. Vol. I. Introducción de Carl Gebhardt. Buenos Aires: Acervo Cultural.
Copyright (c) 2016 Disputatio. Philosophical Research Bulletin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.