Early 18th Century Verisimilitude Theories in Spanish musical Theater
Abstract
The ceremonial of the Spanish court, characterized by the austerity and the greatest possible invisibility of the kings in the time of the Habsburgs, became a show and exhibition with the Bourbons, whose way of understanding the palatial was very in line with Louis XIV. Considering the playful and performative nature of this new orientation, this article examines the influence of this way of understanding the relationship of the king with his court in the musical theater of the time. Musical theater has always been a controversial art form. Some have praised and others have reviled its implausibility. Observing the changes in the organization of the court, studying the impulse that Philip V gave to musical theater, examining the aesthetics of verisimilitude and comparing librettos from the time of the last Habsburgs and the first Bourbon, we intend to answer the question of whether changes in the monarchy lead to a different approach to verisimilitude.
References
Aristóteles/ Horacio/ Boileau (1982). Poéticas. Madrid: Editora nacional.
Baudrillart, Alfred (2001). Felipe V y la Corte de Francia. Tomo I: Felipe V y Luis XIV. Murcia: Universidad de Murcia.
Bonet Correa, Antonio (2000). «Felipe V e Isabel de Farnesio y el Real sitio de La Granja de San Ildefonso: de retiro real a «pastel de nieve» en D. Rodríguez (ed.). El Real Sitio de la Granja de San Ildefonso. Retrato y escena del rey. Madrid: Patrimonio Nacional/ Cajamadrid, pp.16-24.
Burke, Peter (1995). La fabricación de Luis XIV. San Sebastián: Nerea.
Carreras, Juan José (2000). «En torno a la introducción de la ópera de corte en España: Alessandro nell’Indie (1738)», en M. Torrione (ed.). España festejante, el siglo XVIII. Málaga: Diputación de Málaga, pp.323-347.
Couderc, Christophe (2014). «Fronteras genéricas: Lope de Vega ante la tragicomedia». Criticón 122, pp.67-82.
Damerau, Burghard (2010). «Wahrheit/Wahrscheinlichkeit» en K.H. Barck et alia (eds.). Ästhetische Grundbegriffe. Band 6, pp.398-435.
Elias, Norbert (1993). La sociedad cortesana. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.
Feijoo, Benito Xerónimo (1734). Teatro Crítico. Tomo VI, Madrid: Imprenta de Francisco del Hierro.
Foucault, Michel (1968). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo XXI de Argentina.
Foucault, Michel (1979). La microfísica del poder. Madrid: Ediciones la piqueta.
García Cárcel, Ricardo (2002a). Felipe V y los españoles. Barcelona: Plaza y Janés.
García Cárcel, Ricardo (ed.). (2002b). «Introducción» a De los elogios a Felipe V. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Geertz, Clifford (2000). Negara, El estado-teatro en el Bali del siglo XIX. Barcelona: Paidós.
Gómez-Centurión, Carlos María (2004). «La corte de Felipe V: el ceremonial y las Casas reales» en E. Serrano (ed.).: Felipe V y su tiempo. Zaragoza: Institución Fernando el Católico/ CSIC, pp. 879-914.
Hontanilla, Ana (2010). El gusto de la razón. Debates de arte y moral en el siglo XVIII español. Madrid/ Frankfurt am Main: Iberoamericana Verwuert.
Javitch, Daniel (2009). «Rewiew: Il compendio della poesia tragicomica (De la poesie tragi-cómique). by Gian Battista Guarini, Laurence Giavarini». Renaissance Quarterly Vol.62 No.3 (Fall 2019). pp.895-896.
Leal Bonmati, María del Rosario (2011). Festejos teatrales y parateatrales en el viaje de Felipe V a Extremadura y Andalucía (1728-1733). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Leza, José Máximo (2014). «El encuentro de dos tradiciones: España e Italia en la música teatral 1700-1730» en Historia de la música en España e Hispanoamérica, Volumen 4, el siglo XVIII. Madrid: Fondo de cultura económica, pp.114-214.
Lolo, Begoña (2010). «La música italiana en el discurso de poder de Felipe V», en J. Martínez Millán/ M. Rivero Rodríguez (coords.). Centros de poder italianos en la monarquía hispánica (siglos XV-XVIII). Volumen III. Madrid: Polifemo, pp. 2087-2131.
Lope de Vega, Félix (2019). El arte nuevo de hacer comedias de este tiempo. Barcelona: Linkgua.
Luis XIV (1988). Memorias. México: Fondo de Cultura Económica.
Luzán, Ignacio (1974). La poética o reglas de la poesía en general y sus principales especies. Madrid: Cátedra.
Luzzi Traficante, Marcelo (2016). La transformación de la Monarquía en el siglo XVIII. Corte y casas reales de Felipe V. Madrid: Polifemo.
Martín Moreno, Antonio (2006a). «La música teatral», en Historia de la música española 4. El siglo XVIII. Madrid: Alianza, pp.341-412.
Martín Moreno, Antonio (2006 b). «La música teórica», en Historia de la música española 4. El siglo XVIII. Madrid: Alianza, pp.415-455.
Morales, Nicolás (2007). L’artiste de cour dans l’Espagne du XVIIIe siècle. Étude de la Communauté des musiciens au service de Philippe V (1700-1746). Madrid: Bibliothèque de la Casa de Velázquez.
Morales y Marín, José Luis (2000). «La escenografía durante el reinado de Felipe V», en M. Torrione (ed.). España festejante…, pp. 287-293.
Noel, Charle C (2004). «La etiqueta borgoñona en la corte española», en Manuscrits 22, pp.139-158.
Ribot García, Luis (2010). Orígenes políticos del testamento de Carlos II. La gestación del cambio dinástico en España. Madrid: Real Academia de la Historia.
Rodríguez, Delfín (2000). «El Palacio del Real Sitio de La Granja de San Ildefonso. Un retrato cambiante del rey» en D.Rodríguez (ed.). El Real Sitio de la Granja…, pp.25-41.
Torrente, Álvaro (2016). «Del corral al coliseo: armonías del teatro áureo» en Historia de la música en España e Iberoamérica Volumen 3 La música del siglo XVII. Madrid: Fondo de Cultura Económica, pp.321-432.
Torrione, Margarita (2000a). «El Real Coliseo del Buen Retiro: memoria de una arquitectura desaparecida» en en M. Torrione (ed.). España festejante…, pp. 295-322.
Torrione, Margarita (2000b). «Fiesta y teatro musical en el reinado de Felipe V e Isabel de Farnesio: Farinelli, artífice de una resurrección», en D. Rodríguez (ed.). El Real Sitio de la Granja de San Ildefonso…, pp. 220-240.
Vázquez Gestal, Pablo (2013). Una nueva majestad. Felipe V. Isabel de Farnesio y la identidad de la monarquía (1700-1729)., Madrid: Fundación de Municipios Pablo de Olavide/ Marcial Pons.
Voltes, Pedro (1991). Felipe V. Fundador de la España contemporánea. Madrid: Espasa.
Copyright (c) 2022 © Disputatio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.