Rhetoric and humanistic values in the Dialogues of Juan Ginés de Sepúlveda
Abstract
The philosophical dialogue, whose definitive model was established by Plato since the golden age of Greek philosophy, fulfills specific philosophical purposes that it achieves thanks to its particular form, and which are different from those of other means of philosophical expression, such as the essay or the treaty. These peculiarities of the philosophical dialogue, as a particularly appropriate means to express rhetorical virtues, made it very popular among Renaissance humanists, who defended the irreducible unity of form and content, against the precepts of Scholasticism, which assumed that the form was a simple inconsequential wrapper for what really mattered, the factual content. Thus, the humanists made philosophical dialogue not only a means to demonstrate their own particular theses, but a demonstration, in itself, of the rhetorical capacity inherent in dialogue to express philosophical nuances unattainable for the rigid discourses of strict rationalism. This article analyzes the specific characteristics of the form of the Philosophical Dialogues of Juan Ginés de Sepúlveda, one of the most notable humanists of the Spanish Renaissance, and the way he deals with modern issues such as personal ambition of fame and glory, or the relationship between active life and passive life, matters of great interest to pragmatic and civic Humanism.
References
Sepúlveda, Juan Ginés de (1535). Democrates sive de Honestate Disciplinae Militaris Dialogus. Roma [Trad. cast.: Demócrates, o Diálogo sobre la dignidad del oficio de las armas. Traducción y notas de Ignacio J. García Pinilla. Edición crítica de Julián Solana Pujalte. Obras completas, Tomo XV. Pozoblanco, Córdoba: Excmo. Ayuntamiento de Pozoblanco, 2010].
Sepúlveda, Juan Ginés de (1547). Democrates Secundus, sive de iustis belli causis. (publicación no autorizada por las autoridades de la época). [Trad. cast.: Demócrates Segundo, o sobre las justas causas de la guerra. Traducción y edición crítica de A. Coroleu Lletget. Estudio Introductorio de J. Brufau Prats. Obras completas, Tomo III. Pozoblanco, Córdoba: Excmo. Ayuntamiento de Pozoblanco, 1997].
Sepúlveda, Juan Ginés de (1550) Apologia pro Libro de iustis belli causis. Roma. [Trad. cast.: Apología en favor del Libro sobre las justas causas de la guerra. Traducción y notas de Ángel Losada. Edición crítica y estudio introductorio de A. Moreno Hernández. Obras completas, Tomo III. Pozoblanco, Córdoba: Excmo. Ayuntamiento de Pozoblanco, 1997].
Sepúlveda, Juan Ginés de (1523) Gonsalus seu de appetenda gloria dialogus. Roma. [Trad. cast.: Gonzalo, o Diálogo sobre la apetencia de gloria. Traducción, edición crítica y estudio introductorio de J.J. Valverde Abril. Obras completas, Tomo VI. Pozoblanco, Córdoba: Excmo. Ayuntamiento de Pozoblanco, 2001].
Sepúlveda, Juan Ginés de y Bartolomé de las Casas (1975). Apología. De Juan Ginés de Sepúlveda contra Fray Bartolomé de las Casas. De Fray Bartolomé de las Casas contra Juan Ginés de Sepúlveda. Textos originales de 1550/1551. Traducción al castellano, introducción y notas de Ángel Losada. Madrid: Editora Nacional.
Sepúlveda, Juan Ginés de (1557). Epistolarum. Salamanca. [Trad. cast.: Epistolario. Edición crítica, traducción e introducción filológica de Ignacio J. García Pinilla y Julián Solana Pujalte. Introducción de Juan Gil. Obras completas, Tomo VIII. Pozoblanco, Córdoba: Excmo. Ayuntamiento de Pozoblanco, 2007].
Muñoz Machado, Santiago (2012). Biografía de Juan Ginés de Sepúlveda. Prólogo de Francisco Rico. Obras completas, Tomo XVII. Pozoblanco, Córdoba: Excmo. Ayuntamiento de Pozoblanco.
Copyright (c) 2019 Disputatio. Philosophical Research Bulletin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.