“Ekphrasis” and “synphronism” on Ortega´s route to Don Quixote
Abstract
The visual structure of Meditations on Quixote is not accidental and refers to the use of two rhetorical resources –ekphrasis and synphronism– that Ortega discovers earlier in his studies on Azorín and Velázquez, and which allow him a slow transit from a ´phenomenology of vision´ to a phenomenological philosophy.
References
Cicerón, Marco Tulio. (1984). Sobre la República. Trad. de Álvaro D’Ors. Madrid: Gredos.
Heidegger, Martin. Estudios sobre mística medieval. Trad. Jacobo Muñoz. Siruela, Madrid: Siruela.
Horkheimer, Max y Adorno, Theodor W. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Trad. Juan José Sánchez. Madrid: Trotta.
Kant, Immanuel (1958). “Qué es la Ilustración”. En Filosofía de la historia. Buenos Aires: Nova.
Rico, Francisco (1993). El sueño del humanismo. De Petrarca a Erasmo, Madrid: Alianza.
Rousseau, Jean-Jacques (1985) Discurso sobre el origen y los fundamentos de la desigualdad entre los hombres. Trad. Mauro Armiño. Madrid: Alianza.
Sloterdijk, Peter (2000). Normas para el parque humano. Una respuesta a la «Carta sobre el Humanismo». Trad. Teresa Rocha Barco. Madrid: Siruela.
Vico, Giambattista (1995). «De los elementos». En: Ciencia Nueva, libro I Sección II, LXVII. Trad. Rocío de la Villa Ardura. Madrid: Tecnos.
Copyright (c) 2019 Disputatio. Philosophical Research Bulletin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.