Levinas against the sacred politics of love. A reply to Simon Critchley

  • Pablo Ríos Flores CONICET- Universidad de Buenos Aires, Argentina
Keywords: Command, Religion, Politics, Love, Justice

Abstract

In the 1953 “Freedom and command", Emmanuel Levinas reflect on the problem of free command and tyrannical action, based on some classic answers in the history of philosophy. Among them, Levinas highlights a particular resolution of modernity, the possibility of will impose to itself a written command as a guarantee of its freedom. He refers to the self-determination of will in the form of Law and State. However, the philosopher recognize the dormant danger in this resolution: the risk of reification of the written command as an impersonal reason, as an anonymous speech, and with it, the conversion of this work into a new tiranny. Levinas sustains that subordination of will to the written command requires discourse as the encounter of man with man, what he calls «religion». The present article aims to understand the meaning of what Levinas sustains in his text of 1953, through a comparative lecture to the one proposed by Simon Critchley about an ethic of commitment and a politics of resistance based on the experience of faith and love.

Author Biography

Pablo Ríos Flores, CONICET- Universidad de Buenos Aires, Argentina

Pablo Ríos Flores es Investigador asistente del CONICET (UBA) y Miembro del Equipo de la Cátedra Libre de Estudios Judíos «Moses Mendelssohn» (FFyL, UBA). Doctor en Filosofía [≈ PhD] por la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Ha sido colaborador en la obra colectiva Levinas y lo político (Buenos Aires: Prometeo, 2014) y co-editor de Filosofía, mito y fascismo. Releyendo «El mito del Estado» de Ernst Cassirer (Buenos Aires: RAGIF, 2020).

References

Barash, Jeffrey (2014). «Los dioses sin rostro: Lévinas y la cuestión del mito». En: Dreizik, Pablo (ed.). Lévinas y lo político. Trad. A. Lumerman. Buenos Aires: Prometeo, pp. 145-155.

Bensussan, Gérard (2014). «Lévinas y la cuestión política». En: Dreizik, Pablo (ed.). Lévinas y lo político. Trad. P. Dreizik. Buenos Aires: Prometeo, pp. 223-240.

Bernstein, Richard (2016). «Its Politics “Practicable” without Religion?». En: Pragmatic Encounters. New York-London: Routledge, pp. 183-199.

Cassirer, E. (1972). Filosofía de la Ilustración. Trad. E. Ímaz, México: FCE.

Cassirer, E. (2007). «El problema Jean-Jacques Rousseau». En: Aramayo, Roberto (ed.). Rousseau, Kant, Goethe. Filosofía y cultura de la Europa del Siglo de las Luces. Trad. R. Aramayo y S. Mas. Madrid: Fondo de Cultura Económina, pp. 49-155.

Cassirer, E. (2007a). «Kant y Rousseau». En: Aramayo, Roberto (ed.). Rousseau, Kant, Goethe. Filosofía y cultura de la Europa del Siglo de las Luces. Trad. R. Aramayo y S. Mas. Madrid: Fondo de Cultura Económica, pp. 157-232.

Cassirer, Ernst (1975). «El concepto de la forma simbólica en la constitución de las ciencias del espíritu». En: Esencia y efecto del concepto de símbolo. Trad. C. Gerhard. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 157-186.

Cassirer, Ernst (2013). Filosofía de las formas simbólicas II: «El pensamiento mítico». Trad. A. Morones. México: Fondo de Cultura Económica.

Critchley, Simon (2004). «Five Problems in Levinas’s View of Politics and the Sketch of the Solution to Them», Political Theory 32 (2): pp. 172-185.

Critchley, Simon (2010). La demanda infinita. La ética del compromiso y la política de la resistencia. Trad. S. Giménez. Barcelona: Marbot Ediciones.

Critchley, Simon (2012). The Faith of the Faithless. Experiments in Political Theology, London-New York: Verso.

Critchley, Simon (2013), «Tough Love: A Response to Richard J. Bernstein’s “Is Politics ‘Practicable’ Without Religion?”», Social Research 80 (1): pp. 57–76.

Critchley, Simon (2017). La fe de los que no tienen fe. Trad. B. Thoilliez. Madrid: Trotta.

David, Alain (2014). «La sociedad de responsabilidad ilimitada (Unlimited Inc.)». En: Dreizik, Pablo (ed.). Lévinas y lo político. Trad. J. Takahira y P. Ríos Flores. Buenos Aires: Prometeo, pp. 241-259.

Dreizik, Pablo; Lumerman, Alejandro; Ríos Flores, Pablo (eds.). Filosofía, mito y fascismo. Releyendo «El mito del Estado» de Ernst Cassirer. Buenos Aires: RAGIF Ediciones, 2020.

Feinmann, José Pablo (2013). «Alcances y límites del concepto “la patria es el otro”», Página 12 (Buenos Aires). 13 de junio de 2013. Consultado: 15 de abril de 2021. URL: https://www.pagina12.com.ar/diario/contratapa/13-223384-2013-06-30.html

Fonti, Diego (2018). «¿Partir del Dasein o partir del judaísmo? El judaísmo como categoría filosófica en Levinas y una posible actualización del problema», Universitas Philosophica 35 (71): p. 259-293.

Kahn, Victoria (2014). The Future of Illusion: Political Theology and Early Modern Texts. Chicago-London: The University of Chicago Press.

Keck, Frédéric (2012). «Le problème de la responsabilité, entre phenoménologie et sciences de l’homme». En: Burggraeve, R. (et al). Levinas autrement. Paris: Éditions Peeters, pp. 155-168.

Levinas, Emmanuel (1993). «¿Es fundamental la ontología?». En: Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Trad. J. L. Pardo. Valencia: Pre-textos, pp. 11-23.

Levinas, Emmanuel (1993a). «El Yo y la Totalidad». En: Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Trad. J. L. Pardo. Valencia: Pre-textos, pp. 25-51.

Levinas, Emmanuel (1993b). «Lévy-Bruhl y la filosofía contemporánea». En: Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Trad. J. L. Pardo. Valencia: Pre-textos, pp. 53-68.

Levinas, Emmanuel (2000). De la existencia al existente. Trad. P. Peñalver. Madrid: rena Libros.

Levinas, Emmanuel (2001). «Libertad y mandato». En: La realidad y su sombra. Libertad y mandato. Trascendencia y altura. Trad. A. Domínguez Leiva. Madrid: Trotta.

Levinas, Emmanuel (2002). “Être juif”, Cahiers d'Études Levinassiennes 1: pp. 99-106.

Levinas, Emmanuel (2006). «Principios y rostros». En: Los imprevistos de la historia. Trad. Tania Checchi, Salamanca: Sígueme, pp. 159-162.

Levinas, Emmanuel (2006b). Algunas reflexiones sobre la filosofía del hitlerismo. Trad. R. Ibarlucía y B. Horrac. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Levinas, Emmanuel (2008). «Ética y espíritu». En: Difícil libertad y otros ensayos sobre judaísmo. Trad. M. Mauer. Buenos Aires: Lilmod, pp. 45-53.

Levinas, Emmanuel (2008a). «Una religión para adultos». En: Difícil libertad y otros ensayos sobre judaísmo. Trad. M. Mauer. Buenos Aires: Lilmod, pp. 55-69.

Levinas, Emmanuel (2008b). «Acerca de Struthof». En: Difícil libertad y otros ensayos sobre judaísmo. Trad. M. Mauer. Buenos Aires: Lilmod, pp. 215-216.

Levinas, Emmanuel (2008c). «Una voz de Israel». En: Difícil libertad y otros ensayos sobre judaísmo. Trad. M. Mauer. Buenos Aires: Lilmod, pp. 181-185.

Levinas, Emmanuel (2013). Escritos inéditos 1. Cuadernos de cautiverio, seguidos por Escritos sobre el cautiverio y Notas filosóficas diversas. Trad. M. G. Baró, M. Huarte y J. Ramos. Madrid: Trotta.

Levinas, Emmanuel (2015). «El querer». En: Escritos inéditos 2. Palabra y silencio y otros escritos. Trad. M. García- Baró y M. Huarte. Madrid: Trotta, pp. 157-171.

Meschonnic, Henri (2009). Heidegger o el nacional-esencialismo. Trad. H. Savino. Madrid: Arena Libros.

Nirenberg, David (2007). «The Politics of Love and Its Enemies», Critical Inquiry 33: pp. 573-605.

Van Vliet, Muriel (2013). La forme selon Ernst Cassirer. De la morphologie au structuralisme. Rennes: PUR.
Published
2021-06-30
How to Cite
[1]
Ríos Flores, P. 2021. Levinas against the sacred politics of love. A reply to Simon Critchley. Disputatio. 10, 17 (Jun. 2021), 169-205. DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.5136716.
Section
Articles and Essays