Ethics of Pain and Therapy in Greek Philosophy

  • Ignacio García Peña Universidad de Salamanca, España
Keywords: Pain, Education, Virtue, Pleasure, Ethics

Abstract

When thinking about Nature was replaced by the reflection upon human affairs, pain became one of the central themes of Greek Philosophy. Its presence was constant through myths and tragedies, but we cannot find a philosophical reflection on human pain and suffering until the end of the fifth century. The detailed considerations made by Plato and Aristotle gave way to different approaches during the Hellenistic period, which eluded the political dimension of pain and focused their attention on the individual in an attempt to find serenity and tranquillity.

Author Biography

Ignacio García Peña, Universidad de Salamanca, España

IGNACIO GARCÍA PEÑA, in professor of Philosophy at the Universidad de Salamanca, Spain. PhD in Philosophy at the Universidad de Salamanca. He mainly works in ancient philosophy, with a special focus on Socrates, Plato, Aristotle and the hellenism. He is also interested in the Miguel de Unamuno's philosophy. He published: El jardín del alma: mito, Eros y escritura en el Fedro de Platón (Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2010); La mímesis en los diálogos de Platón (Salamanca: Luso–Española de Ediciones, 2008). He co-edited the Miguel de Unamuno's Filosofía lógica (Madrid: Tecnos, 2016), with Cirilo Flórez Miguel and Pablo García Castillo.

References

Aristóteles (1993). Ética nicomáquea. Ética eudemia. Madrid: Gredos.

Cappelletti, Angel J. (1996). Los Estoicos antiguos. Madrid: Gredos.

Cardona Suárez, Luis Fernando (2014). «¿Toda vida es en esencia sufrimiento?». En Filosofía y dolor. Hacia la autocomprensión de lo humano, editado por en Luis Fernando Cardona Suárez. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, pp. 23-66.

Choza, Jacinto (1977). «Dimensiones antropológicas del dolor». Anuario Filosófico 10, no. 2: pp. 39-57.

Cicerón (2005). Disposiciones tusculanas. Madrid: Gredos.

Cicerón, Marco Tulio (1987). Del supremo bien y del supremo mal. Madrid: Gredos.

Crombie, Ian M. (1979). Análisis de las doctrinas de Platón. Madrid: Alianza.

Daza de Caballero, Rosita (2014). «Dolor y cuidado. Un camino hacia la comprensión de la fragilidad humana». En Filosofía y dolor. Hacia la autocomprensión de lo humano, editado por en Luis Fernando Cardona Suárez. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, pp. 95-118.

Diógenes Laercio (2007). Vidas de los filósofos ilustres. Madrid: Alianza.

Epicteto (1993). Disertaciones por Arrriano. Madrid: Gredos.

Erginel, Mehmet M. (2001). «Plato on the psychology of pleasure and pain». Phoenix 65: pp. 288-314.

Evans, Matthew (2007). «Plato and the meaning of pain». Apeiron 40: pp. 71-93.

Filóstrato (1999). Vida de los sofistas. Madrid: Gredos.

García Peña, Ignacio (2007). «La filosofía como arte de la medida en Platón». Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 24: pp. 7-42.

González García, Moisés (ed.). Filosofía y dolor. Madrid: Tecnos: 2006.

Guthrie, William K.C. (1988-1992). Historia de la filosofía griega, vols. IV-VI. Madrid: Gredos.

Hadot, Pierre (2013). La ciudadela interior. Barcelona: Alpha Decay.

Jaeger, Werner (1996). Paideia. Los ideales de la cultura griega. Madrid, F. C. E.

Kosman, Aryeh L. (1980). «Being Properly Affected: Virtues and Feelings in Aristotle’s Ethics». En Essays on Aristotle’s Ethics, editado por Amélie Oksenberg Rorty. Berkeley y Los Angeles: University of California Press, pp. 103-116.

Long, Anthony A. (1975). La filosofía helenística. Madrid: Alianza.

Marco Aurelio (1977). Meditaciones. Madrid: Gredos.

Mársico, Claudia (2008). Filósofos socráticos. Testimonios y fragmentos, I. Megáricos y cirenaicos. Buenos Aires: Losada.

Nussbaum, Martha C. (1995). La fragilidad del bien. Madrid: Visor.

Nussbaum, Martha C. (2003). La terapia del deseo. Barcelona: Paidós.

Oksenberg Rorty, Amélie (ed.) (1998). Philosophers on Education: Historial Perspectives. Londres y Nueva York: Routledge.

Onfray, Michel (2007). Las sabidurías de la antigüedad, Barcelona, Anagrama.

Peters, Mathijs (2014). Schopenhauer and Adorno on Bodily Suffering: A Comparative Analysis. Nueva York: The Palgrave Macmillan. doi: https://doi.org/10.1057/9781137412171

Platón (1987). Diálogos, II (Gorgias, Menéxeno, Eutidemo, Menón, Crátilo). Madrid: Gredos.

Platón (1988). La República. Madrid: Alianza.

Platón (1992). Diálogos, III (Fedón, Banquete, Fedro). Madrid: Gredos.

Platón (1992). Diálogos, VI (Filebo, Timeo, Critias). Madrid: Gredos.

Platón (1999). Diálogos, VIII. Leyes, Libros I-VI. Madrid: Gredos.

Platón (2004). Fedón. Fedro. Madrid: Alianza.

Plutarco (2004). Obras morales y de costumbres (Moralia), XII. Madrid: Gredos.

Rist, John M. (1995). La filosofía estoica. Barcelona: Crítica.

Séneca (2008). Diálogos. Madrid: Gredos.

Tafalla, Marta (2009). Theodor W. Adorno: Una filosofía de la memoria. Barcelona: Herder.

VV.AA. (1985). Los filósofos presocráticos, II. Madrid: Gredos.
Published
2017-12-22
How to Cite
[1]
García Peña, I. 2017. Ethics of Pain and Therapy in Greek Philosophy. Disputatio. 6, 7 (Dec. 2017), 510-535. DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.2542300.
Section
Articles and Essays