Sublime «mountain» imaginary in the Heidegger’s conception of Dasein’s freedom as Selbstbildung («self-configuration»)

  • Pablo Ríos Flores Universidad de Buenos Aires, Argentina
Keywords: Mountain, Imagination, Sublime, Selbstbildung, Nazism

Abstract

This work aims to analyze the sublime figure of the «mountain», and its material imagination, in Heidegger’s inter-war reflections, in order to show how they trace the guidelines of his conception of Dasein’s freedom as Selbstbildung («self-configuration»), as well as establishing of the philosophical-political consequences of these reflections.

Author Biography

Pablo Ríos Flores, Universidad de Buenos Aires, Argentina

PABLO FACUNDO RÍOS FLORES es actualmente Docente en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Investigador postdoctoral del Conicet (Instituto de Filosofía “Doctor Alejandro Korn”, FFyL, UBA) y Miembro del Equipo de la Cátedra Libre de Estudios Judíos «Moses Mendelssohn» (FFyL, UBA). Doctor en Filosofía [≈ PhD] por la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Su trabajo se centra en el pensamiento de Ernst Cassirer y de Emmanuel Levinas, así como en el de otros filósofos contemporáneos. Ha sido colaborador en la obra colectiva Levinas y lo político (Buenos Aires: Prometeo, 2014).

References

Abensour, Miguel (2006). “El mal elemental”. En: Levinas, Emmanuel, Algunas reflexiones sobre la filosofía del hitlerismo. Trad. R. Ibarlucía y B. Horrac. Buenos Aires: FCE.

Acosta López, María del Rosario (2009). “«The secret that is the work of art»”: Heidegger’s Lectures on Schiller”. Phenomenology 39: pp. 135–163. Reseña a: Heidegger, Martin (2005). Übungen für Anfänger: Schillers Briefe über die ästhetische Erziehung des Menschen. Von Bülow, U. (Ed.). Marbach am Neckar: Deutsche Schillergesselschaft.

Adorno, Theodor (2008). “La jerga de la autenticidad. Sobre la ideología alemana”. En: Dialéctica negativa. La jerga de la autenticidad. Trad. A. Brotons. Madrid: Akal.

Agamben, Giorgio (2006). Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Trad. A. Gimeno Cuspinera. Valencia: Pre-textos.

Bachelard, Gaston (1966). Psicoanálisis del fuego. Trad. R. Redondo. Madrid: Alianza.

Bachelard, Gaston (1980). El aire y los sueños. Trad. E. de Champourcin. México: FCE.

Bachelard, Gaston (2000). La poética del espacio. Trad. E. de Champourcin. México: FCE.

Bachelard, Gaston (2011). La tierra y los ensueños de la voluntad. Trad. B. Murillo Rosas. México: FCE.

Bodei, Remo (2011). Paisajes sublimes: El hombre ante la naturaleza salvaje. Trad. M. Condor. Madrid: Siruela.

Bourdieu, Pierre (1999). La ontología política de Martin Heidegger. Trad. C. de La Mezsa, Buenos Aires: Paidós.

Cassirer, Ernst (2009). “Resúmenes de las Conferencias”. Trad. R. Aramayo. En: Cassirer y su Neo-Ilustración. La conferencia sobre Weimar y el Debate de Davos con Cassirer, Madrid: Plaza y Valdés, pp. 71-74.

Cassirer, Ernst (2013). Filosofía de las formas simbólicas II: “«El pensamiento mítico”». Trad. A. Morones. México: FCE.

Dreizik, Pablo (2014). Levinas y lo político. Buenos Aires: Prometeo.

Espósito, Roberto (2009). Tercera persona: Políticas de la vida y filosofía de lo impersonal. Trad. C. R. Molinari Marotto. Buenos Aires: Amorrortu.

García Cruz, Cándido M. (2007). “El origen de las montañas. I. Del mito y la superstición al neptunismo”. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (15.1): pp. 16-29.

González Varela, Nicolás (2006). “El Héroe Nazi: Schlageter y Heidegger”. Disponible en web: http://fliegecojonera.blogspot.com/2006/10/el-hroe-nazi-schlageter-y-heidegger.html.

González Varela, Nicolás (2017). “Volk y Estado. El Da-sein alemán elige a su Héroe”. En: Heidegger. Nazismo y políticas del Ser. Barcelona: Montesinos, pp. 78-119.

Gordon, Peter E. (2012). Continental Divide. Heidegger, Cassirer, Davos. Massachusetts-London: Harvard University Press.

Heidegger, Martin (1966). Introducción a la metafísica. Trad. E. Estiú. Buenos Aires: Nova.

Heidegger, Martin (1989). “La autoafirmación de la Universidad alemana”. En: La autoafirmación de la Universidad alemana. El Rectorado, 1933-1934. Entrevista del Spiegel. Trad. R. Rodríguez. Madrid: Tecnos, pp. 7-19.

Heidegger, Martin (2003). “¿Qué es metafísica?”. En: ¿Qué es metafísica? Trad. H. Cortés y A. Leyte. Madrid: Alianza, pp. 11-43.

Heidegger, Martin (2006). “Albert Leo Schlageter”. Trad. González Varela. Disponible en web: http://fliegecojonera.blogspot.com/2006/10/el-hroe-nazi-schlageter-y-heidegger.html.

Heidegger, Martin (2008). Introduzione all’estetica: Le Lettere sull’educazione estetica dell’uomo di Schiller. Trad. A. Ardovino. Roma: Carocci.

Heidegger, Martin (2009). “Actas del coloquio entre Cassirer y Heidegger”. Trad. R. Aramayo. En: Cassirer y su Neo-Ilustración. La conferencia sobre Weimar y el Debate de Davos con Cassirer, Madrid: Plaza y Valdés, pp. 75-102.

Heidegger, Martin (2012). “El origen de la obra de arte (1935/36)”. En: Caminos de bosque. Trad. H. Cortés y A. Leyte. Madrid: Alianza Editorial, pp. 11-62.

Heidegger, Martin (2012a). “La época de la imagen del mundo (1938)”. En: Caminos de bosque. Trad. H. Cortés y A. Leyte. Madrid: Alianza Editorial, pp. 63-90.

Heidegger, Martin (2014). “Paisaje creador: ¿Por qué permanecemos en la provincia?”. En: Experiencias del pensar (1910-1976). Trad. Francisco de Lara. Madrid: Abada Editores, pp. 15-19.

Höbusch, Harald (2016). “Mountain of Destiny”: Nanga Parbat and Its Path into the German Imagination. New York: Camden House.

Holt, Lee Wallace (2008). Mountains, Mountaineering and Modernity: A Cultural History of German and Austrian Mountaineering, 1900-1945. Tesis de doctorado en Filosofía. The University of Texas (Austin). Disponible en web: https://repositories.lib.utexas.edu/handle/2152/3901.

Koselleck, Reinhart (2012). Historia de conceptos. Estudios sobre semántica y pragmática del lenguaje político y social. Trad. L. Fernández Torres. Madrid: Trotta.

Lescourret, Marie-Anne (2006). Emmanuel Levinas. París: Flammarion.

Levinas, Emmanuel (1993). “Lévy-Bruhl y la filosofía contemporánea”. En: Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Trad. J. L. Pardo. Valencia, Pre-Textos, pp. 53-68.

Levinas, Emmanuel (1999). De la evasión. Trad. I. Herrera. Madrid: Arena Libros.

Levinas, Emmanuel (2000). De la existencia al existente. Trad. P. Peñalver. Madrid: Arena Libros.

Levinas, Emmanuel (2001). “Trascendencia y altura”. En: La realidad y su sombra. Libertad y mandato. Trascendencia y altura. Trad. A. Domínguez Leiva. Salamanca: Trotta, pp. 85-125.

Littell, Jonathan (2009). Lo seco y lo húmedo: Una breve incursión en territorio fascista. Trad. M. T. Gallego Urrutia. Barcelona: RBA.

Losurdo, Domenico (2001). La comunidad, la muerte, Occidente. Heidegger y la «ideología de la guerra». Trad. A. Bonanno. Buenos Aires: Losada.

Martin, Nicholas (2006). “Images of Schiller in National Socialist Germany”. En: Schiller: National Poet – Poet of Nations. A Birmingham Symposium. Martin, N. (Ed.). Amsterdam-New York: Rodopi, pp. 275-299.

Mosse, George (1996). The Image of Man: The Creation of Modern Masculinity. New York- Oxford: Oxford University Press.

Mosse, George (2007). La nacionalización de las masas. Simbolismo político y movimientos de masas en Alemania desde las Guerras Napeolónicas al Tercer Reich. Trad. J. C. Menezo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Ozturk, Anthony (2012). “Interlude: Geo-Poetics: The Alpine Sublime in Art and Literature, 1779–1860”. En: Heights of Reflection: Mountain in the German Imagination from the Middle Ages to Twenty-First Century. Ireton, S. y C. Schaumann (eds.). Rochester-New York: Camden House, pp. 77-97.

Rodríguez, Ramón (1989). “Notas”. En: Heidegger, Martin, La autoafirmación de la universidad alemana. El Rectorado, 1933-1934; Entrevista del Spiegel. Trad. R. Rodríguez. Madrid: Ed. Tecnos, pp. 7-19.

Rolland, Jacques (1999). “Salir del ser por una nueva vía”. En: Levinas, Emmanuel. De la evasión. Trad. I. Herrera. Madrid: Arena Libros, pp. 7-71.

Rossi, Luis (2005). “La tierra y las imágenes de la comunidad ideal en El origen de la obra de arte, de Martin Heidegger”. Logos. Anales del Seminario de Metafísica 38: pp. 143-167.

Rossi, Luis (2003). “La política del heroísmo: Ernst Jünger entre 1920 y 1932”. Revista de historia intelectual 7: pp. 51-71.

Rossi, Luis (2004). “La autoafirmación de la nación alemana: el Discurso Rectoral de Martin Heidegger como respuesta a El trabajador, de Ernst Jünger”. RIFP 23: pp. 138-159.

Schiller, Friedrich (2017). “De lo sublime (Ampliación de algunas ideas de Kant)”. En: Lo sublime. Trad. A. Dornheim. Madrid: Casimiro, pp. 33-68.

Schmitt, Carl (1981). Land und Meer. Eine weltgeschichtliche Betrachtung. Köln: Hohenheim.

Sontag, Susan (1981). “Fascinating Fascism”. En: Under the Sign of Saturn. New York: Vintage, pp. 73-105.

Traverso, Enzo (2009). A sangre y fuego: De la guerra civil europea, 1914-1945. Trad. M. A. Petrecca. Buenos Aires: Prometeo.

Van Vliet, Muriel (2010). Ernst Cassirer et l’art comme forme symbolique. Rennes: PUR.

Vita, Leticia (2014). La legitimidad del derecho y del estado en el pensamiento jurídico de Weimar: Hans Kelsen, Carl Schmitt y Herman Heller. Buenos Aires: Eudeba.

Volkov, Schulamit (2006). “The Ambivalence of Bildung”. En: Germans, Jews, and Antisemites: Trials in Emancipation. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 248-255.

Published
2019-12-31
How to Cite
[1]
Ríos Flores, P. 2019. Sublime «mountain» imaginary in the Heidegger’s conception of Dasein’s freedom as Selbstbildung («self-configuration»). Disputatio. 8, 11 (Dec. 2019), 225-263. DOI:https://doi.org/10.5281/10.5281/zenodo.3466126.
Section
Articles and Essays