The Origin of the Logic of the Gift and the Counter-Intentionality in the Phenomenology of Jean-Luc Marion

  • Francesco de Nigris Universidad Pontificia Comillas
Keywords: Marion, Gift, Giveness, Description, Hermeneutics

Abstract

Marion’s phenomenology of giveness rises up trying to combine descriptive phenomenology with hermeneutics. In this attempt have been recognized methodological difficulties, especially epistemic ones. Here we give a detailed account of their origin, ramification throughout Marion’s main works, following a critical perspective, inspired in Levinas, that claims intuition as inseparable from meaning and its correlation going beyond a cognitive adecuationist path, like that still admitted by counter-intentionality that defines saturated phenomena.

Author Biography

Francesco de Nigris, Universidad Pontificia Comillas

Francesco de Nigris es licenciado en Ciencias Políticas en la Università degli studi de Florencia y doctor europeo y premio extraordinario de filosofía en la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente es profesor a tiempo completo en la Universidad Pontificia de Comillas y a tiempo parcial en la Universidad Francisco de Victoria. Sus campos de investigación tienen cuatro focos esenciales. El pensamiento griego, en particular modo Aristóteles, al que ha dedicado su tesis doctoral; Kant; la fenomenología alemana y francesa y, finalmente, la filosofía española contemporánea (Unamuno, Ortega, Zubiri, Marías). Ha tenido dos estancias doctorales en Alemania, en la Universidad de Friburgo de Brisgovia. Cuenta con dos sexenios de investigación y actualmente se encarga de los cursos de la carrera y eln Máster de filosofía de la Universidad Pontificia Comillas: Seminario de Metafísica, Filosofía española, lectura y análisis de textos filosófico, Sentido de la vida y experiencia religiosa. 

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Published
2023-09-30
How to Cite
[1]
de Nigris, F. 2023. The Origin of the Logic of the Gift and the Counter-Intentionality in the Phenomenology of Jean-Luc Marion. Disputatio. 12, 25 (Sep. 2023), 35-63.
Section
Articles and Essays