The Debate about Analogy in Cayetano. A Panoramic Review of the Fundamental Positions in Recent ears.

  • Ceferino Muñoz Medina CONICET
Keywords: De nominum analogia, Analogia entis, Thomas Aquinas, Contemporary Debates

Abstract

The analogia entis is a central doctrine of classical and medieval metaphysical thought. Beginning with Cajetan's De nominum analogia (1498), this doctrine assumes an even more relevant speculative presence. What Cajetan was supposed to have done in that work was to order and systematize the doctrine of his teacher Thomas Aquinas. However, it was especially during the first half of the twentieth century that a series of debates arose among specialists about Cajetan's fidelity or not to Aquinas on the teaching of analogy. After these intense discussions, it would be expected that the interest of researchers in the analogia entis would have disappeared or diminished significantly and that its study would have been reduced to a marginal or minuscule group of scholars. However, in the present article we show the significant presence of studies and polemics on this topic in contemporary thought in recent years. This suggests that the analogia entis is still a topic of interest and debate.

Author Biography

Ceferino Muñoz Medina, CONICET

Ceferino Muñoz Medina. Doctor en Filosofía. Investigador del CONICET.  Profesor de Historia de la Filosofía Medieval en las Licenciaturas en Filosofía de la Universidad Gabriela Mistral (Chile) y de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo (Argentina).

References

Anderson, J., Reflections on the Analogy of Being, Martinus Nijhoff, The Hague 1967.

Anderson, J., “Analogy in Plato Source”, Review of Metaphysics, Vol. 4, No. 1 (Sep., 1950), 111-128.

Aristóteles, Metafísica, trad. Calvo Martínez, Tomás, Gredos, Madrid, 2007.

Aristóteles, Ética Nicomáquea, trad. Pallí Bonet y Calvo Martínez, Tomás, Gredos, Madrid, 2007.

Aristóteles, Retórica, trad. Quintín Racionero, Gredos, Madrid, 2007.

Aristóteles, Poética, trad. Valentín García Yebra, Gredos, Madrid, 1974.

Ashworth, E.J., - “Metaphor and the Logicians from Aristotle to Cajetan”, in J. Marenbon, ed., The Many Roots of Medieval Logic: The Aristotelian and the Non-Aristotelian Traditions, Brill, Leiden-Boston, 2007, 181-197.

Bastit, M., Les principes des choses en ontologie médiévale: Thomas d'Aquin, Scot, Occam, Editions Bière, Bordeaux, 1997.

Bellerate, B., L'analogia tomista nei grandi commentatori di S. Tommaso, Di ss., Roma, 1960.

Beuchot, M., "Dependencia y autonomía de la hermenéutica, la metafísica y la ética, Intersticios, año 2, núm. 3 (1995), pp. 9-17. Aquí el autor acepta ciertas precisiones de Ricoeur, P., Tiempo y narración III. El tiempo narrado, Madrid, Siglo XXI, 1995.

Beuchot, M., “Retórica y hermenéutica en Aristóteles”, Nova Tellus: Anuario del Centro de Estudios Clásicos, 25/1, (2007), 217-234.

Beuchot, M., Hermenéutica analógica, símbolo y ontología, Universidad Autónoma del Estado de México, México, 2010.

Beuchot, M., Tratado de hermenéutica analógica. Hacia un nuevo modelo de interpretación, Facultad de filosofía y Letras, UNAM, México, (2009), 45.

Boulnois, O., “Puissance neutre et puissance obédientielle: de l’homme à Dieu selon Duns Scot et Cajétan”, in: Pinchard, B. and Ricci, S. (eds.), Rationalisme analogique et humanisme théologique: la culture de Thomas de Vio ‘Il Gaetano’, Napoles, 1993, 31-69.

Cayetano, Sobre la Analogía de los Términos. Acerca del Concepto de Ente. Texto latino según ed. Zammit O.P., (con notas de Zammit), trad. y notas de Soaje Ramos, G., UNCuyo, Instituto de Filosofía, Mendoza, 1949.

Cicerón, Timaeus sive de Universalitate, cap. 4.

Coca J. R., (Ed.), Impacto de la Hermenéutica Analógica en las Ciencias Humanas y Sociales, Hergué Editorial, Huelva (España), 2013.

Courtine, J-F., Inventio analogiae, Métaphysique et ontothéologie, Vrin, Paris, 2005.

Courtine, J-F., “Différence ontologique et analogie de l'être”, Epimethee (2003): 191-211.

Courtine, J-F., “Aux origines néoplatoniciennes de la doctrine de l´analogie d´être”, in: Costa, Cristina D'ancona, et al., Métaphysiques Médiévales Études En l'Honneur d'André de Muralt (1999), 29-46.

De Tanoüarn, G., Cajétan. Le personnalisme integral, Les Éditions du cerf, Paris, 2009.

D'Ettore, D. Analogy after Aquinas. Vol. 11. Catholic University of America Press, 2018.

Domínguez Prieto, P., La analogía en la abducción. De Aristóteles a Peirce, en Pérez de Laborda, A. (ed.), Jornada sobre la analogía, Publicaciones de la Facultad de Teología “San Dámaso”, Madrid 2006, 43-56.

Fabro, C., Participación y causalidad según Tomás de Aquino”, Eunsa, Pamplona, 2009.

Filippi, S., “En torno a la doctrina de la analogía: ¿una pieza de arqueología medieval?”, en Anselmo de Aosta. Ayer, hoy y mañana de la Filosofía Medieval (AA.VV), Actas de las IV Jornadas Nacionales de Filosofía Medieval, Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires, 2009.

García López, J., “La analogía en general”, Anuario filosófico 7 (1974), 193-223.

Garrigou-Lagrange, R., La síntesis tomista, trad. Melo, Eugenio, Dedebec, Buenos Aires, 1946.

Geiger, L.-B., La participation dans la philosophie de St. Thomas d'Aquin, Vrin, Paris, 1953.

Gredt, I., Elementa philosophiae Aristotelico-thomisticae, Herder, Friburgo-Barcelona, 1953.

Grondin, J., "El camino analógico de Mauricio Beuchot", en: Beuchot, M., Vattimo, G., Velasco Gómez, A., El lugar de la hermenéutica analógica en las hermenéuticas actuales. México, UNAM, 2008.

Heidegger, M., Ser y Tiempo, México, Fondo de Cultura Económica, 1962.

Hellín, J., La analogía del ser y el conocimiento de Dios en Suarez, Madrid, 1947.

Hochschild, J., The Semantics of Analogy: Rereading Cajetan’s De Nominum Analogia, University of Notre Dame Press, Notre Dame, 2010.

Hochschild, J. “Aquinas's Two Concepts of Analogy and a Complex Semantics for Naming the Simple God”, The Thomist: A Speculative Quarterly Review 83.2 (2019): 155-184.

Klubertanz, G., S. Thomas Aquinas on Analogy, Appleton Century Crofts, New York, 1963.

Levering, M., "Response to Michał Paluch's" Analogical Synthesis: An Impossible Project?", Nova et vetera 14.2 (2016), 609-617.

Lonfat, J., “Archéologie de la notion d'analogie d'Aristote à Saint Thomas d'Aquin”, Archives d'histoire doctrinale et littéraire du Moyen Âge 71.1 (2004), 35-107.

Long, S., Analogia Entis: On The Analogy of Being, Metaphysics, and the Act of Faith, University of Notre Dame Press, Notre Dame, 2011.

Luciani Rivero, R., El misterio de la diferencia. Un estudio tipológico de la analogía como estructura originaria de la realidad en Tomás de Aquino, Erich Przywara y Hans Urs von Balthasar y su uso en teología trinitaria, Editrice Pontificia Universitá Gregoriana, Roma, 2002, 32 y 43.

Lyttkens, H., The Analogy Between God and the World: An Investigation of its Background and Interpretation of its Use by Thomas of Aquino, Uppsala: Almqvist and Wiksells Boktrycheri AB, 1952.

Marion, J. L., Sur la théologie blanche de Descartes: Analogie, création des vérités éternelles et fondement, Presses Universitaires de France, Paris, 1997.

Maritain, J., Los Grados del Saber, Club de Lectores, Buenos Aires, 1978 (Anexo II: La analogía).

Masiello, R., “The Analogy of Proportion According to the Metaphysics of St. Thomas”, The Modern Schoolman 35 (1958), 91-105.

Maurer, A., Being and knowing: studies in Thomas Aquinas and later medieval philosophers, Pontifical Institute of Mediaeval Studies, Toronto, 1990. (Cap. I: St. Thomas and the Analogy of Genus).

Mccanles, M., “Univocalism in Cajetan’s Doctrine of Analogy”, The New Scholasticism 42 (1968), 34-42.

McInerny, R., The Logic of Analogy. An Interpretation of St. Thomas, Springer, Dordrecht, 2001.

Mondin, B., The Principle of Analogy in Protestant and Catholic Theology, Martinus Nijhoff, The Hague, 1968.

Montagnes B., La Doctrine de l´analogie de l´etre D´aprés Saint Thomas D´Aquin, Publications Universitaires 2, place Cardinal Mercier Louvain o Béatrice –Nauwelaerts 10, Rue de l´Abbaye, Paris (Vie), 1963.

Catapano, G. et alii, L'analogia dell'essere. Testi antichi e medievali, Padova University Press, Padova, (2020).

Muñoz, C., Objetividad y Ciencia y Cayetano. Una prefiguración de la Modernidad, RIL, Santiago de Chile, 2016.

Paluch, M., “Analogical Synthesis: An Impossible Project?”, Nova et vetera 14.2 (2016), 591-608.

Penido, M. T., “Cajétan et notre connaissance analogique de Dieu”, Revue Thomiste, 17 (1934-1935), 149 -92.

Phelan, G., Saint Thomas and analogy, Marquette Univ. Press, Milwaukee, 1943.

Pinchard, B., Métaphysique et sémantique, autour de Cajétan, Vrin, Paris, 1987.

Platón, República VI, 507 D - 508 C. También en 585b9-12.

Ramírez, S., “En torno a un famoso texto de Santo Tomás sobre la analogía”, Sapientia 8 (1953), 166-192.

Ramírez, S., De analogia secundum doctrinan Aristotelico-thomisthicam, Ciencia Tomista, Madrid, 1922.

Ricoeur, P., Tiempo y narración III. El tiempo narrado, Madrid, Siglo XXI, 1995.

Riva, F., Analogia e univocità in Tommaso de Vio Gaetano, Scienze Filosofiche 58, Vita e Pensiero, Milano, 1995.

Robin, L. El pensamiento griego y los orígenes del espíritu científico, México: UTEHA, 1962; Ramírez, S., “Uso de la analogía en los autores griegos anteriores a Aristóteles”, Estudios Filosóficos, 55 (1971), 451-534.

Rubio Hipola, F. La fundación ontológica del acto operativo en el tomismo contemporáneo, editorial del Ateneo Pontificio Regina Apostolorum, Roma 2018.

Schwartz, H., “Analogy in St. Thomas and Cajetan”, The New Scholasticism, 28 (1954), 127-44.

Simon, Y., “Order in Analogical Sets”, The New Scholasticism 24 (1960), 1-42.

Vattimo, G., "¿Hermenéutica analógica o hermenéutica anagógica?", en Beuchot, M., Vattimo, G., Velasco Gómez, A., Hermenéutica analógica y hermenéutica débil. México, UNAM, 2006.

Published
2023-12-30
How to Cite
[1]
Muñoz Medina, C. 2023. The Debate about Analogy in Cayetano. A Panoramic Review of the Fundamental Positions in Recent ears. Disputatio. 12, 26 (Dec. 2023), 33-52.
Section
Articles and Essays